فضای انتخاباتی تاثیر زیادی بر رسانه ها دارد

دکتر حسینعلی افخمی استاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت:به طور کلی دو نوع تبلیغات عمده در رسانه ها وجود دارد، یکی تبلیغات تجاری و دیگری تبلیغات سیاسی، در زمان انتخابات علاوه بر افزایش تبلیغات سیاسی که یک امر طبیعی است ما به طور چشمگیری شاهد افزایش تبلیغات تجاری هم هستیم و دلیل این امر، افزایش سه برابری توجه مخاطب نسبت به مطبوعات است.

وی در ادامه به دیگر تاثیرات فضای انتخاباتی اشاره کرده و ادامه داد: از دیگر تاثیرات انتخابات بر روی مطبوعات می توان به افزایش فروش مطبوعات، راه یافتن برخی از مطبوعات شهرستان ها به تهران و برعکس اشاره کرد و دلیل عمده این تغییرات تمایلی است که افراد برای تاثیر گذاشتن در سرنوشت مملکت خود دارند، بنابراین رقابت کل دنیای رسانه افزایش پیدا می کند.

این کارشناس رسانه در رابطه با تاثیرات منفی انتخابات بر روی مطبوعات نیز گفت: از جمله مهم ترین آن ها می توان به جدی تر شدن کنترل بر مطبوعات اشاره کرد، که یک امر کاملا قانونی است، مانند قانون منع تبلیغات کاندیدای ریاست جمهوری از 48 ساعت قبل از شروع رای گیری و برخورد با افرادی که این قانون را نقض می کنند.

 وی در رابطه با فایده ای که فضای انتخاباتی برای مخاطبان دارد عنوان کرد: در چنین فضایی خواننده می تواند متوجه شود آن روزنامه ای که همیشه مطالعه می کرد چه طرز فکری دارد و خط مشی آن چیست؟ به همین دلیل در زمان انتخابات برخی روزنامه ها مخاطبان خود را از دست می دهند و برخی دیگر مخاطبانی جدید به دست می آورند.

وی  در رابطه با خط قرمز مطبوعات و اینکه مطبوعات تا چه و در چه زمینه هایی اجازه انتقاد دارند گفـت: انتقاد در مطبوعات با قدرت ارتباط زیادی دارد، به این صورت که روزنامه ای که می خواهد انتقاد کند باید توجه کند تا چه میزانی در قدرت سهم دارد، متاسفانه در ایران، ما تعریف دقیقی از قدرت و زمینه ها و دامنه های آن نداریم، نظام کشور ما یک مقدار پیچیدگی دارد و به همین دلیل مطبوعات ما گاهی دچار مشکل می شوند.

دکتر افخمی ادامه داد: بسیاری از معیارها در روزنامه نگاری ما شفاف و دقیق نیست وبه همین دلیل است که در مواقعی در کشور روزنامه ها دچار مشکل می شوند، به عنوان مثال دولتی روی کار می آید که به هیچ عنوان شعار آزادی مطبوعات ندارد و وعده ای در این خصوص نداده است، اما یک روزنامه ای از آزادی بیان صحبت می کند، در حالی که دولت این امر را قبول ندارد در این طور مواقع است که روزنامه ها با دولت ها تعارض پیدا می کنند. به طور کل می توان گفت که مطبوعات برای بقای خود باید یک حامی قدرتمند داشته باشند.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این سلسله مصاحبه های رسانه هیچ ارتباطی به موضوع علم و فناوری نداره!

  2. با سلام
    بخشی از فعالیت خبرگزاری ما در حوزه علوم انسانی است.این گفتگوها در این سرویس و در حوزه علوم ارتباطات انجام میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا