تاکید وزیر علوم بر توسعه فناوری و بکارگیری آن در ارتقای سلامت جامعه

به گزارش ایرنا ،محمد فرهادی روز جمعه در مراسم پایانی دومین همایش بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در مشهد افزود: هر چند انتظار از وزارت علوم بیشتر تمرکز بر مراحل دانش و فناوری است اما با توجه به در اختیار داشتن پارک های علوم و فناوری راهبرد ما، ورود جدی به مرحله تجاری سازی و رصد این فناوری ها تا مرحله تولید انبوه و کاربردی می باشد. 
وی اظهار کرد: سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری حمایت از توسعه فناوری های برتر و راهبردی از جمله نانو و بیو تکنولوژی، فناوری هسته ای و علوم بازساختی است که در حوزه بیو تکنولوژی مطالعات و تحقیقات بسیار انجام شده اما در بخش تکنولوژی های مربوط به آن باید تلاش بیشتری انجام شود. 
وی با بیان اینکه امروز یکی از شاخه های مهم حوزه بیوتکنولوژی بخش زیست پزشکی است، گفت: موضوع این همایش بین المللی نیز به زیست پزشکی اختصاص دارد و ماهیت خاص آن ایجاب می کند پس از حلقه های دانش و پژوهش های تخصصی وارد مراحل بالینی شده و به ارتقای سلامت جامعه بیانجامد. 
دکتر فرهادی افزود: تحقق این مهم بدون مشارکت وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نهادهای فعال در این زمینه و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، ممکن نیست. 
وی ادامه داد: در شرایطی که بسیاری از محافل علمی و مدیریتی از نقص در اتصال این حلقه ها حرف می زنند برگزاری این همایش که در سایه هم افزایی نهادهای فعال در این حوزه شکل گرفته بسیار ارزشمند و بیانگر آن است که این حرکت هماهنگ در فعالیت های جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در زمینه سلول های بنیادی نیز وجود دارد. 
وی اظهار کرد: برگزاری این همایش می تواند به عنوان یک مدل همکاری برای ارتباط سه حلقه علوم و فناوری، پژوهش های ترجمانی و کاربردهای بالینی باشد و در سایر زمینه های زیست پزشکی هم استفاده شود. 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برای تحقق این امر بهتر آن است که دانشگاه ها اعم از پزشکی و غیرپزشکی دوباره یکی شده و در هم ادغام شوند، از رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خواست بر ادامه این فعالیت مشترک پافشاری کرده و این همایش در سال های بعد هم با همین قوت ادامه یابد. 
وی با بیان اینکه پژوهش سلول های بنیادی برای نخستین بار در کشور با هدایت و حمایت رهبر معظم انقلاب در پژوهشگاه رویان زیر مجموعه جهاد دانشگاهی شکل گرفت، گفت: امروز جای خرسندی است که بعد از دو دهه شاهد توسعه و ورود جدی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به این موضوع هستیم. 
وی ابراز امیدواری کرد جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با همکاری دانشگاه های استان به عنوان حلقه اتصال دهنده سلول های بنیادی در بخش ها مختلف نقش موثری ایفا کند. 
دکتر فرهادی افزود: در زمینه علوم زیستی و سلول های بنیادین و طب بازساختی در کشور کارهای خوب انجام شده و مهمترین امر در این شرایط آن است که همراهی علوم پایه و کسب دستاوردها و کاربرد های آن را پیاده و محقق کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا