ایجاد زیرساخت پیشرفته ستاره شناسی در شیلی

کشور شیلی در آمریکای جنوبی طی سال های اخیر گام های بلندی برای پیشبرد پژوهش های ستاره شناسی برداشته است و بخش عمده ای از  سیاست های پژوهشی این کشور بر پایه رشد و گسترش علم ستاره شناسی و رصد ستارگان قرار گرفته است . به تازگی میشل باچلت Michelle Bachelet رئیس جمهور این کشور به طور رسمی اعلام کرد که شیلی باید تا سال 2020 میلادی میزبان و مجری  70 درصد از تاسیسات و شالوده علم ستاره شناسی در جهان باشد .

روز سه شنبه طی مراسم نمادینی که با نمایش یک تکه شهاب سنگ بزرگ همراه بود پروژه ساخت ابر تلسکوپ پژوهشی و بررسی کننده این کشور آغاز شد . این تلسوپ که با نام LSST معرفی شده ، قرار است در شهر ویکونا Vicuña در شمال این کشور شیلی مورد بهره برداری قرار گیرد .

رئیس جمهور این کشور آمریکای لاتین ضمن تائید رسمی آغاز به کار این پروژه اعلام کرد که امیدوار است با ساخت و راه اندازی این تلسکوپ بسیار بزرگ و پیشرفته ، گام بزرگی در پیشبرد و پیشرفت علم ستاره شناسی برداشته شود .

در این مراسم رئیس جمهور شیلی به صورت نمادین ، سنگ بنای آغاز به کار ساخت این تاسیسات پژوهشی را بنا نهاد . کارشناسان پیش بینی می کنند با راه اندازی این تلسکوپ ، شیلی به عنوان یکی از قطب های اصلی ستاره شناسی در جهان شناخته شده و سهم عمده ای از بررسی های حوزه علم نجوم بر عهده این کشور قرار گیرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا