رشد ۱۱ درصدی بازار خدمات ماهواره‌ای تا سال ۲۰۱۹

با استفاده از فناوری ماهواره‌ای و سنجش از راه دور، اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق ماهواره‌ها را می‌توان به طور موثری برای نظارت و پیش‌بینی تغییرات آب و هوا و … مورد استفاده قرار داد و این اطلاعات می‌تواند به صورت داده و خدمات ارزش افزوده در اختیار افراد قرار گیرد. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2019، بازار خدمات ماهواره‌ای 10.39 درصد افزایش یابد.

رصد زمین مبتنی بر ماهواره، فرآیندی است که از طریق آن، اطلاعات مربوط به وضعیت فیزیکی، شیمیایی و ترکیبات زیست شناختی زمین با استفاده از فناوری سنجش از راه دور جمع‌آوری می‌شود. اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق ماهواره‌ها می‌تواند به طور موثری برای نظارت و پیش‌بینی تغییرات آب و هوا، حوادث و بلایای طبیعی، الگوهای آب و هوا، پیش‌بینی وضعیت کشاورزی، ذخایر نفتی و معدنی و دسترسی به منابع آب مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات به دست آمده از رصد زمین همچنین کمک می‌کند منابع طبیعی زمین به طور موثری مدیریت شود تا آسیبی به اکوسیستم وارد نشود.

با بررسی‌های انجام شده، بازار خدمات جهانی رصد زمین مبتنی بر ماهواره توسط کاربران دولتی، در بازه زمانی سال 2015 تا سال 2019، با 10.39درصد نرخ رشد مرکب سالانه روبه‌رو خواهد شد. بازار خدمات جهانی رصد زمین مبتنی بر ماهواره کاربران دولتی، می‌تواند به صورت داده و خدمات ارزش افزوده تفکیک شود. این برآورد براساس تجزیه و تحلیل عمیق بازار با داده‌های کارشناسان صنعتی انجام شده است.

در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد گردش مالی بازار تجاری ماهواره‌ها به خدمات ماهواره‌ای مربوط می‌شود. همچنین براساس آمار امسال سهم تجهیزات زمینی در گردش مالی ۲۸ درصد، ساخت و تولید ماهواره حدود ۸ درصد و صنعت پرتاب نزدیک به ۴ درصد است.

بخش خدمات ماهواره‌ای شامل ارتباطات رادیویی، تلویزیونی، اینترنتی، مخابرات تلفن‌های همراه، سنجش از دور، سیستم‌های ناوبری و غیره است. در این بخش سهم ارتباطات تلویزیونی، با بیش از ۹۲ میلیارد دلار گردش مالی پیشتاز بوده و چندین برابر موارد دیگر سودآوری داشته است.

بیش از نیمی از ۱۲۰۰ ماهواره عملیاتی تا اواخر سال ۲۰۱۴ (نزدیک ۵۲ درصد) کاربرد مخابراتی و ارتباطی داشته‌اند. در این میان ۳ درصد را ماهواره‌های هواشناسی، ۵ درصد را ماهواره‌های علوم و اکتشافات فضایی، ۷ درصد را ماهواره‌های جاسوسی، ۸ درصد را ماهواره‌های موقعیت‌یابی و ناوبری، ۱۲ درصد را ماهواره‌های تحقیقاتی و ۱۳ درصد را ماهواره‌های سنجش از دور تشکیل داده‌اند. همچنین از میان ماهواره‌های مخابراتی حدود ۲۰ درصد دولتی و مابقی مربوط به بخش خصوصی است.

در طول دهه گذشته اقتصاد جهانی فضا بیش از بیش از 100 درصد رشد داشته است. در حال حاضر نیز فناوری فضایی با میانگین نرخ رشد سالیانه حدود 7 تا 10 درصد، به یکی از بخش‌های مهم اقتصاد و تجارت جهانی با سریع‌ترین نرخ رشد در جهان تبدیل شده است. از طرفی این فناوری به‌عنوان عامل بهبود وضع اقتصادی، رشد و افزایش توانمندی بسیاری از بخش‌های دیگر شامل حمل‌ونقل، بانک‌داری، ارتباطات و خدمات اینترنت، سلامت، کشاورزی و انرژی شناخته می‌شود.

در حال حاضر کشورهای درحال‌توسعه در تلاش‌های خود برای پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از ابزار فناوری فضایی بهره می‌برند. در این کشورها ردپای فضا در بسیاری از علوم، صنایع و فناوری‌های دیگر نیز دیده می‌شود. همچنین برنامه‌های فضایی در این کشورها منجر به تولید محصولات جانبی حرفه‌ای شده‌اند که شرکت‌ها و بنگاه‌های داخلی و بخش تجاری غیر فضایی به طرق گوناگون از آن‌ها بهره برده‌اند. در یک جمله می‌توان گفت فضا برای این کشورها مهم است.

گردش مالی صنعت فضایی جهان در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۳۰ میلیارد دلار بوده است. از این مقدار ۳۹ درصد مربوط به محصولات تجاری فضایی و خدمات است. نزدیک ۳۷ درصد مربوط زیرساخت‌های تجاری فضایی و صنایع پشتیبان، ۲۴ درصد هم مربوط به بودجه‌های دولتی است.

آمارها نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری در فضا توانایی سودآوری بسیار بالایی در درازمدت و کوتاه مدت برای کشورها و دولت‌ها داشته است. نکته جالب اینجاست که تنها کشورهای ثروتمند نیستند از این منافع بهره‌مند شده باشند. با گسترش رقابت جهانی و کاهش هزینه فناوری فضایی، کشورهای درحال‌توسعه نیز با هدف بهبود اوضاع اقتصادی خود، در فضا سرمایه‌گذاری کرده و نتیجه‌های بسیار مطلوبی نیز گرفته‌اند. در تمامی این کشورها نخست زیرساخت‌ها به‌خوبی تعریف و اجرا شده و فناوری فضایی سال‌ها تحت حمایت دولت‌ها بوده است.

سالانه میلیاردها دلار از طرف بیش از ۸۰ کشور فعال در حوزه فضا درزمینه فناوری فضایی هزینه می‌شود و این سرمایه‌گذاری تبدیل به یکی از سودآورترین فعالیت‌های اقتصادی شده است. بخش خصوصی نیز درزمینه فناوری فضایی با فعالیت‌های متنوعی از پرداختن به موضوع توریسم فضایی گرفته تا تولید انواع ماهواره‌ها و سایر تجهیزات مرتبط به‌خوبی سودآوری این بازار را درک کرده است. این فناوری برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شغل ایجاد کرده و اقتصاد جهانی را به‌خوبی رشد داده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا