ایجاد 10 آزمایشگاه مرجع تخصصی در ایران با حمایت جایکا

دکتر جلال بختیاری در گفت و گو با  ایرنا اظهار داشت: جایکا اخیرا حدود دو میلیارد یورو به ایران وام پرداخت کرده است که طبق دستور معاون اول رئیس جمهوری، 500 میلیون یورو از این مبلغ دراختیار وزارت علوم قرار می گیرد.
جایکا یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینهٔ توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه کمک می ‌کند.
وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم طرح پیشنهادی خود مبنی بر ایجاد 10 آزمایشگاه مرجع تخصصی در 10 منطقه کشور را به جایکا، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه کرده و قرار است به محض اینکه وام دراختیار ما قرار گیرد طرح را به اجرا درآوریم.
بختیاری ادامه داد: اجرای این طرح ممکن است چندسال طول بکشد ولی شروع آن از امسال خواهد بود که در قالب آزمایشگاه های مرجع تخصصی، تجهیزات موردنیاز کشور تهیه خواهد شد.
وی یادآور شد: این آزمایشگاه های مرجع، کل کشور را پوشش خواهند داد به عنوان نمونه، منطقه 1 این طرح شامل استانهای تهران و البرز و منطقه 2 شامل چهار استان شمالی است.
مدیرکل حمایت و پشتیبانی از امور پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه وام جایکا به صورت فاینانس و با بازپرداخت 30 ساله است، تصریح کرد: با این 500 میلیون یورویی که دراختیار آزمایشگاه های دانشگاه ها قرار می گیرد قرار است آنها خودکفا شوند و برای سالهای آینده درآمدزایی کنند زیرا دانشگاهها و آزمایشگاه ها همیشه نمی توانند انتظار داشته باشند که بودجه های دولتی به آنها تزریق شود بلکه باید خودشان به درآمدزایی برسند و روی پای خود بایستند.
وی درخصوص وضعیت فعلی شبکه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا) نیز گفت: مدیریت آزمایشگاه های کشور در اختیار شبکه شاعا است و این شبکه درگاهی برای پیوند ظرفیت آزمایشگاه ها و معرفی آنها و همچنین شناسنامه دار کردن آزمایشگاه های کشور به شمار می آید.
بختیاری آمار آزمایشگاه های مرکزی عضو شبکه شاعا را 131 مرکز ذکر کرد و از تمایل دانشگاه آزاد برای عضویت آزمایشگاه های تحت نظارت خود در شبکه شاعا و همچنین همکاری شماری از آزمایشگاه های دانشگاه های علوم پزشکی در این شبکه خبر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا