صحبت کردن با مغز، شنیدن با پوست

آن‌طور که مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک می‌گوید؛ این شبکه اجتماعی در حال کار روی رابط کاربری مغز و کامپیوتر است که روزی به شما اجازه می‌دهد تنها در طریق مغزتان رابطه برقرار کنید. این پروژه بخشی از پروژه آزمایشگاه سخت‌افزارهای مصرفی فیس بوک است که به نام ساختمان شماره 8 شناخته می‌شود.

تا پیش از این تنها طلاعات اندکی درباره ساختمان شماره 8 فیس‌بوک منتشر شده بود. اما مدیر این مرکز «رجینا دوگان» از کار کردن یک تیم متشکل از 60 دانشمند روی یک سیستم غیر تهاجمی با توانایی تایپ 100 کلمه در دقیقه پرده برداشت. این سیستم تنها با استفاده از امواج مغزی کار می‌کند و یک بخش آینده نگرانه‌اش هم مربوط به توانایی شنیدن از طریق پوست انسان می‌شود. آن‌طور که دوگان می‌گوید، هدف نهایی این پروژه این است که به کاربر اجازه دهد به زبان ماندرین فکر و به زبان اسپانیایی گفتار را حس کند.

رابط گفتار خاموش

این پروژ هنوز تا تبدیل یدن به یک محصول واقعی فاصلی زیادی دارد، اما کمپانی فکر می‌کند در نهایت این اتفاق رخ خواهد داد. زاکربرگ می‌گوید:« در نهایت ما می‌خواهیم آن را به یک محصول پوشیدنی تبدیل کنیم که قابلیت  تولید انبوه را داشته باشد». دوگان هم در بلاگش هر دو پروژه را به عنوان رابط گفتار خاموش تشریح کرده است. این محصول می‌تواند راحتی صحبت کردن را و امنیت و شخصی بودن پیغام نوشتاری را عرضه کند.

آنچه در مورد تکنولوژی نخست یعنی تایپ کردن با امواج مغزی گفته شده است چیز چندان عچیبی نیست، یعنی همین حالا گروه‌های مختلفی روی تبدیل کردن امواج مغزی به کلام کار می‌کنند. ساخت چنین وسیله‌ای به صورت شخصی حتی عملی شده و برای افراد مهمی همچون استیون هاوکینگ اجرا است. اما ساخت وسیله‌ای که روی مغز همه افراد به درستی کار کند هنوز دشوار است. اما پروژه دیگر یعنی شنیدن صدا با پوست موضوع دیگری است.در حقیقت این وسیله از شبکه عصبی پوست برای انتقال پیام به مغز استفاده خواهد کرد. کانسپت خط بریل نشان داده است که می‌توان از پوست برای انتقال اطلاعات به معز استفاده کرد.

همچنین تکنولوژی تادوما که توسط هلن کلر در ابتدای قرن بیستم برای انتقال پیام به کودکان کر و کور و یاد دادن صحبت از طریق لرزش ناشی از یک شیء باد شدهم مثل بادکنک ولمس لرزش نشان داده از طریق پوست می‌توان به خوبی صدا را شنید. حالا فیسبوک می‌خواهد از این شیوه‌ها برای ایجاد یک رابط کاربری استفاده کند که علاوه بر راحتی صحبت کردن امنیت نوشتن را داشته باشد. تصور کنید که با این سیستم می‌توانید به سادگی با افراد صحبت کنید و حرفهایشان را بشنوید بدون این‌که صدایی از شما در بیاید و خطرشنیده شدن گفتگویتان وجود داشته باشد. همچنین این سیستم می‌تواند خطر شنود گفتگوها را هم کاهش دهد. 

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا