آخرین دیدار با تیتان

فضاپیمای کاسینی در آغاز هفته آینده برای آخرین بار به ملاقات تیتان، قمر مه­آلود زحل و تنها قمر منظومه شمسی که جوی قابل‌توجه دارد می‌رود. این آخرین باری در این مأموریت خواهد بود که با گذر کاسینی از نزدیکی تیتان دانشمندان می‌توانند اطلاعاتی از نزدیک را از این قمر شگفت‌انگیز منظومه شمسی به دست آورند. قمری که در زیر لایه‌ای از جو فشرده خود میزبان دریاها و رودخانه‌هایی از هیدروکربن‌ها است.

در این آخرین گذر کاسینی بار دیگر با استفاده از ابزارهای راداری خود برای نقشه‌برداری از سطح این قمر استفاده خواهد کرد.

در این آخرین گذر نزدیک که ساعت 2:08 بامداد (وقت شرقی آمریکا) روز شنبه 22 آوریل رخ خواهد داد، کاسینی از فاصله 979 کیلومتری سطح تیتان عبور خواهد کرد.

پس‌ازآن کاسینی وارد مسیر نهایی خود خواهد شد که در طی آن 22 بار از میان زحل و حلقه‌های آن عبور می‌کند و درنهایت در شهریورماه سال جاری به مأموریت طولانی خود خاتمه می‌دهد.

این 127 امین باری است که کاسینی از کنار تیتان و به شکل هدفمند عبور خواهد کرد. منظور از هدفمند در این مانور این است که برای این عبور کاسینی از موتورهای جنبی خود برای اصلاح مدار استفاده خواهد کرد.

کاسینی در حالی به‌روزهای پایان مأموریتش نزدیک می‌شود که داده‌های آن دیدگاه ما درباره غول‌های گازی منظومه شمسی و منظومه زحل را زیرورو کرده است و داده‌های دیگر ما از امکان وجود شرایط مناسب حیات در اقمار اقیانوسی اطراف زحل خبر می‌دهد.

پاسخ‌های بسیاری که کاسینی برای دانشمندان به همراه آورد درهای تازه‌ای به‌سوی سوال های و کاوش‌های تازه‌ای باز کرده که در قالب میراث این کاوشگر به‌جای خواهد ماند.

پوریا ناظمی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا