پلنگ رودسر به مکان بزرگتری منتقل می‌شود

جنجال بی حاصلی که بر سر بهبودی یا مرگ آرام این پلنگ به پا شد را تقریبا همه اهالی محیط‌زیست به خاطر دارند. این پلنگ که در ابتدا برایش حکم مرگ آرام صادر شده بود، حالا بهبود یافته است، اما نه آنقدری که بتوان آن را با خیال راحت و بدون دغدغه در طبیعت رها کرد. به همین جهت هنوزنیاز است که توانایی‌هایش در شکار و جست و خیز و بررسی و ارزیابی شود. این موضوعی است که علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست هم برآن تاکید کرده است. اما چیزی که علی تیموری از آن صحبتی به میان نیاورده است، احتمال رها سازی این حیوان با گردنبند برای پایش وضعیت او است. اقدامی که اگر با نشر صحیح و به موقع اطلاعات از وضعیت حیوان همراه باشد می‌تواند یک تجریه ارزشمند را تکمیل کرده و صحت موفقیت آن را به 100 درصد برساند.

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایرنا؛ پلنگ جراحی شده منطقه سیاهکلرود گیلان به مکان بزرگ و وسیع تری منتقل می شود تا جست و خیز بیشتری داشته باشد. علی تیموری با بیان اینکه آرزو پلنگ جراحی شده شهرستان رودسر خوی وحشی گری خود را حفظ کرده است افزود: روند درمان و بهبود این حیوان با موفقیت پیش می رود.  وی اظهار کرد: وضعیت پلنگ جراحی شده رضایت بخش و دارای تحرک بسیار خوبی است و در شرایط مناسبی در مجموعه ای در قزوین نگهداری می شود.

تیموری گفت: با توجه به اینکه از ابتدا هدف تیم درمانی و نگهداری، رها سازی حیوان در طبیعت بعد از بهبودی کامل بود، از این رو بعد از جراحی در شرایط کاملا طبیعی نگهداری می شود به طوری که تاکنون خوی وحشی گری خود را حفظ کرده و هر لحظه آماده حمله است.

تیموری گفت: برای اینکه توانایی حیوان در زنده گیری شکار حفظ شود در حال تهیه محوطه بزرگتری برای انتقال پلنگ به آن هستیم تا جست و خیز بیشتری داشته باشد و با کنترل حرکات پلنگ بتوانیم شرایط جسمی را بررسی و برای زمان رها سازی در طبیعت تصمیم گیری کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاطت محیط زیست افزود: همچنین قرار است در این محوطه حیواناتی مانند خرگوش به صورت زنده به عنوان طعمه رها سازی شوند تا حرکات پلنگ برای زنده گیری آنها مشاهده و بررسی شود.  به گفته وی اکنون این پلنگ به راحتی تا ارتفاع سه تا چهار متر از دیوار بالا رفته و جست می زند.

وی با اشاره به بازدید مسوولان محیط طبیعی سازمان محیط زیست و تعدادی از کارشناسان از محل نگهداری آرزو گفت: این گروه وضعیت حیوان را مطلوب ارزیابی کردند و این نشان می دهد که نباید نسبت به حیات وحش به ویژه گونه های در خطر انقراض بدون کار کارشناسی و بررسی علمی تصمیم گیری شود و تصمیم اولیه در مورد این حیوان نشان می دهد که برخی از مراکز علمی در بررسی های اولیه دقت لازم را نداشتند.

تیموری افزود: چند روز پیش نیز شغالی به علت برخورد با خودرو دچار شکستگی شده بود که مورد جراحی قرار گرفت و اکنون وضعیت مطلوبی دارد بنابراین هم حساسیت و هم دقت مراکز علمی و دانشگاهی باید به حفظ گونه ها به ویژه گونه های در خطر انقراض بیشتر شود.

17 بهمن ماه 95 به دنبال گزارش‌ های تلفنی اهالی روستای سَجیدان منطقه سیاهکَلرود شهرستان رودسر، یک پلنگ ماده که به دلیل گرفتار شدن در تله گراز مجروح شده و همزمان با بارش سنگین برف به حاشیه این روستا پناه آورده‌ بود توسط مسوولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با استفاده از اسلحه بیهوشی زنده ‌گیری و روز بعد به مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان تهران منتفل شد.

بررسی های اولیه نشان داد این حیوان یک پلنگ ماده با سن تقریبی 5 سال است که از ناحیه کمر به شدت آسیب دیده و قادر به حرکت دادن پاهای عقب خود نیست و در ناحیه کمر آن نیز زخم های شدیدی مشاهده شد.

تمامی این نشانه ها حاکی از به دام افتادن این پلنگ در یک تله سیمی حلقه ای بود که بومیان برای به دام انداختن گراز، شغال و برخی جانوران زیان آور به محصولات کشاورزی از آن استفاده می کنند و این پلنگ نیز همچون بسیاری از گونه های مهم پستاندار نظیر گربه جنگلی و شنگ قربانی این تله مرگبار شده است.

پلنگ مورد نظر20 بهمن در دامپزشکی فتاحیان مورد عمل جراحی ستون مهره‌ها قرار گرفت و پس از گذشت 7 روز از این عمل جراحی، توانایی راه رفتن را به دست آورد. البته در ابتدا عده ای معتقد بودند که پلنگ درمان نمی شود و پیشنهاد مرگ خاموش داده بودند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا