شاید ماده تاریک کاملا هم تاریک نباشد

ماده تاریک همواره برای اخترشناسان و حتی مردم عادی جذاب بوده است. دانشمندان بر این باورند که بیشتر عالم از این ماده ساخته شده است، ماده ای که دیده نمی شود. اما حالا گروهی از اخترشناسان به این نتیجه رسیده اند که فعل و انفعالاتی میان ماده تاریک و فاکتوری به جز نیروی جاذبه را درک کرده اند که از این رو می توان گفت ماده تاریک چندان هم نباید تاریک باشد!

فعل و انفعالات جاذبه ای ماده تاریک با بخشهایی از عالم که برای ما انسانها قابل رؤیت است تنها دلیل واضح جهت تأیید وجود چنین ماده ای به شمار می آید.

تا به امروز و به طرز عجیب و حیرت انگیزی اینگونه به نظر می رسید که ماده تاریک به جز این فعل و انفعال خاص هیچگونه ردپای دیگری در عالم بر جای نمی گذارد. اما مطالعه اخیر اخترشناسان که با استفاده از داده های به دست آمده از تلسکوپ VTL اروپا در شیلی صورت گرفته نشان می دهد بخشهایی از ماده تاریک در فضا منحرف می شود.

در تازه ترین بررسیهایی که با استفاده از این رصدخانه و ترکیب اطلاعات به دست آمده از آن با تکنیکی موسوم به gravitational lensing حاصل شده است اخترشناسان از احتمال رؤیت بخشهایی از ماده تاریک در اطراف یکی از کهکشانهای دوردست خبر می دهند.

به عقیده اخترشناسان ماده تاریک را می توان یکی از مرموزترین و ناشناخته ترین عناصر عالم به شمار آورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا