از مزایای دوچرخه سواری غافل نشوید

ورزش کردن مطابق با یک برنامه اصولی، باعث تغییرات در بدن شده و علاوه بر بهبود سلامت عمومی، به حفظ تناسب اندام نیز کمک می کند.

هر برنامه ورزشی، هدف خاصی را دنبال می کند؛ به عنوان مثال، برخی افراد با اتخاذ یک برنامه ورزشی منظم و دقیق بدنبال کاهش وزن، افزایش انعطاف پذیری بدن، بهبود تناسب اندام، یا حتی آمادگی برای رقابت های ورزشی هستند.

پیاده روی و دویدن، یکی از ابتدایی ترین و درعین حال، اساسی ترین تمرینات ورزشی محسوب می شود که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و تناسب اندام ایفا می کند؛ اما در بین ورزش های مختلفی که به امکانات چندان خاصی نیاز ندارد، دوچرخه سواری جایگاه ویژه تری دارد.

این ورزش مفرح از مزایای متعددی برای سلامتی افراد برخوردار است که قصد داریم در ادامه، برخی از آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

کمک به حفظ سلامت قلب

دوچرخه سواری یک ورزش هوازی است که بهبود وضعیت قلبی- عروقی کمک می کند. دوچرخه سواری منظم با بهبود گردش خون در بدن، قلب و ریه ها را سالم نگه می دارد و منجر به تقویت عضلات قلب می شود.

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعه منتشر شده در مجله قلب آمریکا نشان می دهد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی در بین افرادی که به صورت منظم – به صورت حرفه ای یا تفریحی – دوچرخه سواری می کنند، کمتر از سایر افراد است. تحقیقات پژوهشگران انجمن پزشکی بریتانیا نیز نشان داد، 32 کیلومتر دوچرخه سواری در طول هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 50 کاهش دهد.

مطالعه دیگری که سال 2011 در مجله پزشکی و علم در ورزش (اسکاندیناوی) منتشر شد، ارتباط مثبت بین دوچرخه سواری و آمادگی قلبی- عروقی در جوانان را نشان داد.

خواب بهتر

دوچرخه سواری جزو ورزش هایی است که در محیط باز انجام می شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به تنظیم ساعت طبیعی بدن کمک می کند؛ نور خورشید با اثرگذاری بر ریتم شبانه روزی بدن که فرآیندهای فیزیولوژیک متعددی از جمله خواب و بیداری را تنظیم می کند، به بهبود کیفیت خواب منجر می شود.

دوچرخه سواری صبحگاهی شما را در طول روز سرحال و پرانرژی نگه می دارد و کمک میکند تا هنگام شب، خواب راحت تری داشته باشید.

سلامت استخوان ها

پدال زدن نوعی فعالیت استقامتی است که باعث افزایش تراکم استخوان (bone density) و درنتیجه، ارتقاء سطح سلامت استخوان ها می شود. درهنگام دوچرخه سواری، وزن کل بدن بر روی پاها و مفاصل وارد نمی شود، بنابراین خطر آسیب دیدگی آنها کاهش پیدا می کند.  

در عین حال، دوچرخه سواری در زیر نور آفتاب به تولید ویتامین K مورد نیاز برای استخوان سازی نیز کمک می کند.

تقویت عضلات و ماهیچه ها

در هنگام دوچرخه سواری، عضلات اسکلتی بزرگ بدن در یک الگوی حرکتی منظم حرکت می کنند؛ این کار به عضله سازی در ناحیه لگن، ران ها و پاها  کمک می کند. همچنین عضلات بازو و شانه که برای گرفتن فرمان و حفظ تعادل مورد استفاده قرار می گیرند، به خوبی تقویت می شوند.

حرکت طبیعی روده

در زمان دوچرخه سواری، ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش پیدا می کند؛ این مسأله باعث تحریک انقباض عضلات روده می شود. رکاب زدن، مدت زمان هضم در روده بزرگ را بطور چشمگیری کاهش می دهد؛ در این حالت، آب موجود در مواد غذایی در بدن بازجذب می شوند. با کاهش مدت زمان لازم برای حرکت از طریق روده بزرگ، مدفوع آسان تر از بدن دفع می شود.

کاهش وزن

دوچرخه سواری از بهترین تمرینات ورزشی برای کاهش وزن محسوب می شود. در هر ساعت دوچرخه سواری (بسته به وزن دوچرخه سوار و سرعت) حدود 200 تا 500 کالری سوزانده می شود.

مزایای اقتصادی

استفاده از مسیرهای ویژه دوچرخه سواری برای رسیدن به مدرسه، دانشگاه یا محل کار، ساده ترین راه برای دور زدن ترافیک های سنگین صبحگاهی و عصرگاهی است. در عین حال، استفاده کمتر از خودروی شخصی و جایگزین کردن دوچرخه به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهبود کیفیت هوای شهرها کمک می کند.

خلاصی از مشکل یافتن جای پارک مناسب، کاهش هزینه های استفاده از تاکسی، اتوبوس، مترو یا خودروی شخصی (بنزین زدن)، امکان گشت و گذار در مناطق مختلف شهر در سریعترین زمان ممکن، از دیگر مزایای استفاده از دوچرخه محسوب می شود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: decathlon / healthable

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا