ازدواج های فامیلی و پرشماری بیماران نقص ایمنی در ایران

به گزارش ایرنا، دکتر اصغر آقامحمدی روز سه شنبه در نشست خبری این همایش در مرکز طبی کودکان، با اشاره به این که آمار مبتلایان به بیماری نقص ایمنی در کشورهای اروپایی و آمریکا یک نفر به ازای هر 5 هزار نفر است، افزود: در کشور ما، با توجه به تعداد بیشتر ازدواج های فامیلی، تعداد مبتلایان به این بیماری به طور قطع بیشتر از کشورهای اروپایی و امریکا است.
آقامحمدی در عین حال گفت: آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری های نقص ایمنی در کشور نداریم و متولیان امر باید اقدامات لازم را در این زمینه فراهم آورند.

** ثبت 2200 بیمار در سامانه بیماران نقص ایمنی 
وی به راه اندازی سامانه ثبت بیماران نقص ایمنی در کشور از سال 1377 اشاره کرد و گفت: تاکنون اطلاعات 2 هزار و 200 بیمار نقص ایمنی در این سامانه ثبت شده که شامل موارد بالینی و ژنومیک است و در قالب این سامانه جمع آوری شده تا در صورت لزوم برای تشخیص یا درمان به کار رود. 
وی بر لزوم مشاوره اصولی و صحیح پزشکی قبل از ازدواج در مورد بیماران نقص ایمنی تاکید کرد و گفت: مشاوره پزشکی اصولی شامل گرفتن شرح حال و شجره نامه دختر و پسر است تا تشخیص صحیح در این زمینه انجام گیرد.

** گسترش شبکه تشخیص و درمان بیماری نقص ایمنی
وی بر لزوم گسترش شبکه تشخیص و درمان نقص ایمنی در کشور تاکید کرد و گفت: ارتقای سطح آگاهی جامعه پزشکی، توانمندی مراکز از جهت دانش، تکنولوژی پیشرفته و امکانات تشخیصی، ارائه مشاوره اصولی پزشکی و ارجاع کارآمد بیماران به تهران از مهمترین اهداف این شیکه است.
آقامحمدی ادامه داد: همه پزشکان این حوزه باید به عضویت این شبکه درآیند تا شاهد افزایش آگاهی پزشکان، سیستم ارجاع صحیح بیمار و ارائه خدمات مناسب به مریض باشیم.
وی در خصوص برگزاری نهمین همایش بین المللی بیماری های نقص ایمنی در اردیبهشت ماه گفت: این همایش با حضور پزشکان ایرانی و خارجی روزهای اول و دوم اردیبهشت ماه در سالن همایش های مرکز طبی کودکان برگزار می شود.
آقامحمدی گفت: کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی از جمله برنامه های این مراسم است که همزمان با هفته جهانی بیماری های نقص ایمنی برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد که در این همایش مهمانان خارجی از کشورهای فرانسه، ایتالیا و آلمان حضور دارند و موضوعات علمی روز را ارائه خواهند کرد.
بیماری ‌های‌ نقص‌ ایمنی‌ به معنی وجود نقص‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن است‌. دستگاه‌ ایمنی‌ سالم‌، بدن‌ را در برابر میکرب ‌ها، باکتری‌ ها، ویروس‌ها و قارچ ‌ها محافظت‌می کند. زمانی‌ که‌ دستگاه‌ ایمنی‌ نتواند به‌ نقش‌ خود خوب‌ عمل‌ نکند، بدن‌ مستعد ابتلا به بیماری می ‌شود. نقص‌ ایمنی‌ می‌تواند هم‌ در مردان‌ و هم‌ در زنان‌ و در تمام‌ سنین‌ رخ‌ دهد. 

**شناسایی بیش از 300 نوع بیماری نقص ایمنی 
دبیر علمی نهمین همایش بین المللی بیماری های نقص ایمنی نیز در این نشست از شناسایی بیش از 300 نوع بیماری نقص ایمنی خبر داد. 
دکتر نیما رضایی همچنین اظهار کرد: بیماری های شایع نقص ایمنی در کشور هم از نظر ایمونولوژی و هم ژنتیکی با استفاده از آزمایش ها قابل تشخیص هستند. 
وی به نقش ازدواج فامیلی در افزایش بیماران نقص ایمنی در کشور اشاره کرد و 67 درصد بیماران مبتلا به نقص ایمنی را حاصل ازدواج فامیلی دانست. 
رضایی از برگزاری مدرسه بهاری بیماری های نقص ایمنی در حاشیه این همایش هم خبر داد و گفت: مدرسه بهاری بیماری های نقص ایمنی با حضور دانشجویان پزشکی داخلی و خارجی در سوم اردیبهشت ماه برگزار می شود. 
دبیر علمی نهمین همایش بین المللی بیماری های نقص ایمنی با بیان این که تاکنون 50 دانشجو ثبت نام کرده اند، گفت: دانشجویانی از کشوهای هلند، ارمنستان، عراق و سوریه در این برنامه علمی حضور خواهند یافت. 
وی همچنین درباره برگزاری سومین جشنواره سلامت و هنر همزمان در آستانه هفته جهانی بیماری های نقص ایمنی گفت: این همایش اول اردیبهشت ماه با حضور بیماران و خانواده های آنان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا