استفاده از لیزر و باکتری برای شناسایی مین های جنگی

به گزارش مهر،همه ساله هزاران غیرنظامی در سراسر جهان به علت قدم گذاشتن بر روی  مین های به جای مانده از جنگ های خونین دچار جراحت شده یا جانشان را از دست می دهند. شناسایی این مین ها کاری دشوار و خنثی کردنشان نیز بسیار خطرناک است.

بر اساس آمار موجود هر سال بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در جهان به همین علت کشته یا زخمی می شوند و از دهه ۶۰ میلادی تا به حال بیش از ۱۱۰ میلیون مین زمینی در بیش از ۷۰ کشور جهان دفن شده است. در سال های اخیر روش های مختلفی برای شناسایی و خنثی سازی مین ها با استفاده از فشار باد یا استفاده از پهپاد ابداع شده، اما روش جدید مبتنی بر این واقعیت است که خاک مقادیر کمکی از بخارهای مواد منفجره را که از مین ها نشت می کنند را جذب خود می کند و در صورت شناسایی این بخارها می توان از وجود مین در درون زمین مطلع شد.

محققان برای شناسایی این بخارها تغییراتی در یک باکتری ایجاد کردند تا باکتری مذکور در صورت تماس با این بخارها از خود سیگنال های فلورروسنت متصاعد کند. آنها سپس این باکتری را در دانه های کوچکی قرار داده و آنها را در یک محل آزمایشی مملو از مین خاک کردند.

آنها سپس از فاصله ای مطمئن محل مذکور را با استفاده از لیزر اسکن کرده و موفق به شناسایی موقعیت مین های کاشته شده شدند.

البته استفاده این روش مستلزم غلبه بر چند چالش مانند ارتقای حساسیت و ثبات حسگرهای موجود در باکتری ها، ارتقای سرعت اسکن کردن مناطق دارای وسعت زیاد و افزایش دقت اسکن از طریق پهپادها و غیره است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا