اولین چیپ یک‌مگابیتی توسط آی‌بی‌ام

این ابزار ذخیره‌سازی نیمه هادی یکراست به پردازنده وصل می‌شود. حافظه پنهان ابزار سریعی است که برای افزایش سرعت پیوند سیستم با دستگاه‌های کندتر بهره گرفته می‌شود و بکارگیری آن مایه آن می‌شود که سرعت و توانایی‌های دستگاه سریع هرز نرود. حافظه هسته مغناطیسی در سال۱۹۴۷ اختراع شد و تا دهه ۱۹۷۰توسعه یافت و نمونه گسترده حافظه دسترسی تصادفی شد وابسته به مجموعه حلقه‌های مغناطیسی است با تغییر نیروی مغناطیسی هر حلقه می‌توانند در هر حلقه یک بیت داده ذخیره شود هر حلقه مجموعه‌ای از سیم آدرس‌ها را دارد که می‌توان ان‌ها را انتخاب کرد خواند یا ثبت کرد و دسترسی به هر قسمت حافظه امکان‌پذیر است. شاید امروز که کامپیوترهای ما دارای چندین گیگابایت حافظه هستند، تصور روز‌هایی نه چندان دور که حافظه‌ها در حد کیلوبایت بودند دشوار باشد. اما درست در 31 سال قبل در چنین روزی، شرکت آی‌بی‌ام برای نخستین بار یک چیپ یک مگابایت ارائه کرد.

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایسنا؛ در سال 1986 شرکت IBM که در زمینه فناوری‌های رایانه‌ای فعالیت می کرد اولین چیپ حافظه‌ جهان با ظرفیت یک مگابیت را به جهان عرضه کرد. در آن دوره رقابت شدیدی بین شرکت‌های آمریکایی و ژاپنی برای ارائه حافظه‌هایی با ظرفیت بالاتر و ابعاد کوچکتر وجود داشت.ارائه این حافظه از سوی IBM توانست تا حدودی شکست‌های قبلی آمریکایی‌ها از ژاپنی‌ها را جبران کند. پیش‌ از آن حافظه‌های رم ژاپنی که با ظرفیت 256 کیلوبیت کار می‌کردند بیشترین سهم را در بازار به خود اختصاص داده بودند.

 

در آن زمان کامیپیوترهای شخصی از حافظه‌های 64 کیلوبیتی استفاده می‌کردند.این چیپ به کمک متخصصانی از آلمان غربی ساخته شده بود و مسئولان IBM اعلام کردند که به زودی تلاش می‌کنند دوره کامپیوترهای مگابیتی را آغاز کنند.در حال حاضر کامپیوترهایی با حافظه 4 یا 6 گیگابایت که فضای ذخیره‌سازی آنها تقریبا 48 هزار برابر چیپ آن روزهای IBM است، کامیپیوترهای معمولی محسوب می‌شوند و این نکته تاکیدی بر سرعت کنترل‌نشدنی دنیای فناوری است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا