بایگانی دانش بشری توسط گوگل

سیناپرس: تردیدی نیست که این طرح گوگل بسیار بلندپروازانه و حتی فراتر از توانمندی های گروهی از کارشناسان آن خواهد بود. اما قرار نیست که این مجموعه اطلاعات توسط کاربران انسانی تهیه شود، بلکه الگوریتم های طراحی شده داده های خام موجود را به واحدهای کوچک اطلاعاتی تبدیل خواهند کرد.

نکته بعدی این که به خاطر ماهیت این پایگاه داده، اطلاعات آن هم توسط انسان و هم ماشین خوانده خواهد شد. به این ترتیب همه ما می توانیم درست همانند موتور جستجوی گوگل، اطلاعات مورد نظر را در آن بیابیم. همچنین شاید گوشیهای هوشمند آینده  و یا حتی ربات های دستیار دیجیتالی، بتوانند اطلاعات مورد نظر را برای ما فراهم سازند.

این پروژه قرار است در ادامه کار پروژه فعلی گوگل با نام «گراف دانش» (Knowledge Graph) ساخته شود. گراف دانش تاکنون توانسته است حدود 1.6 میلیون حقیقت مختلف را جمع آوری کند.

هدف نهایی از این فعالیت، بهبود نحوه تعامل ما با ماشین ها و پایگاه های داده است. البته گوگل در این میان تنها نبوده و شرکت هایی همچون فیسبوک، آمازون، مایکروسافت و آی.بی.ام نیز پیش از این پایگاه های داده مشابهی ساخته بودند. برای نمونه ابررایانه «واتسون» که توسط آی.بی.ام ساخته شده به انبوهی از داده ها در حوزه پزشکی دسترسی دارد.

یکی از اصلی ترین کاربردهای این سیستم های داده ای فوق گسترده، ایجاد نسل جدیدی از دستیاران شخصی دیجیتالی است. برای نمونه در گوشی های آیفون، هر کاربر می تواند به دستیار آن یعنی «سیری» (Siri) دسترسی داشته باشد. تردیدی نیست که ایجاد این پایگاه داده گوگل به تقویت دستیاران شخصی موجود بر روی گوشی های همراه خواهد انجامید.

همچنین «صندوق دانش» گوگل می تواند زمینه ای برای تقویت سیستم های «واقعیت افزوده» فراهم سازد. این پایگاه داده می تواند به شکلی آنی بر روی دستگاه های مختلف، اطلاعاتی افزون تر را بر روی صفحات نمایش، شیشه جلوی خودرو یا هر چیز دیگری که قابلیت نمایش اطلاعات دارد فراهم سازد. در نهایت «صندوق دانش» گوگل می تواند مجموعه ای بسیار گسترده از تاریخ و زندگی اجتماعی بشر فراهم سازد.

همچنین شاید بتوان از این پایگاه داده برای پیش بینی آینده نیز بهره جست.

 

منبع  :  newscientist

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا