همه چیزهوشمند

تا همین چند سال پیش وقتی درباره کفشهای ورزشی مجهز به فناوری بلوتوث و یا سیستم گریل دارای وای فای صحبت می کردیم بسیاری می خندیدند و آن را یک تصور فانتزی و البته جذاب در نظر می گرفتند. حالا زمان گذشته و طی چند سال اخیر فناوری بی سیم پیشرفته چشمگیری داشته است. طراحانی که در این عرصه فعال هستند ساختارهایی ارایه می کنند که زندگی امروز ما را دستخوش دگرگونیهای اساسی کرده اند. مخترعان وارد گود شده که دستگاههایی می سازند که به اینترنت متصل شده و البته قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر را هم دارند. این یک ارتباط معنادار است که زندگی را مؤثرتر و پربازده تر از قبل می کند. مردم توانایی بیشتری پیدا می کنند، قوی تر می شوند و البته زندگی شادتری را دنبال می کنند.

اما از زاویه دیگری هم باید به این دگرگونی نگاه کرد. انبوهی از این فناوریهای جدید ارایه شده و همین مسأله کار را برای مردم سخت کرده است. اینکه بدانیم کدام فناوری مورد نیاز است و کدام جنبه فانتزی دارد گویای این چالش نوپیداست. به همین منظور دستگاههای مختلفی را که در شبکه اینترنت اشیا به کار گرفته می شوند را مورد بررسی قرار داده ایم تا پاسخی مناسب به این نوع سؤالها ارایه کنیم.

خانه هایی که اجزای سازنده آنها با فرمانهای صوتی کنترل می شوند از جمله چشم اندازهایی است که در زندگی مدرن و هوشمند آینده در نظر گرفته می شود. فرض کنید در خودروی شخصی خود نشسته و درحالی که به خانه نزدیک می شوید می گویید: بخاری  و کتری روشن شود. این رؤیای جذاب بسیاری از مردم در سراسر جهان بوده و خبر خوشحال کننده این است که در حال تحقق یافتن است.

به تازگی شرکتهای مختلف روی به طراحی سخت افزارهایی آورده اند که امکان گفتگو با سیستمهایی نظیر بلندگوهای خانگی را می دهند. البته این قابلیت جدیدی است که به مراتب پیچیده تر از بازکردن قفل تلفن همراه یا یک اپلیکیشن با استفاده از فرمانهای صوتی است. فناوری جدید شرکت فیلیپس از این جمله است. چراغ حباب دار Hue این شرکت نمونه بارز این چشم انداز است که دارنده آن می تواند با دادن فرمان صوتی به بلندگوی خانگی Amazon Echo، چراغ را خاموش و روشن کند.

حالا از خانه خارج شده و درحالی که سوار بر خودرو هستید چشمانتان را برای پیدا کردن جای خالی جهت پارک کردن خودرو تیز کرده اید. اما خبری از جای پارک مناسب نیست و به همین دلیل خودرو را در جایی به طور موقت متوقف کرده و همچنان منتظر می مانید. از این لحظه دست از فرمان برداشته و همه چیز را بر عهده خودرو می گذارید تا خود را پارک کند.

حسگرهای مافوق صوتی که بر روی سپرهای خودرو نصب شده اند اندازه گیری دقیقی درباره فضای اطراف خودرو انجام داده و اطلاعاتی که از این طریق حاصل می شود را به یک رایانه منتقل می کنند. سیستم رایانه ای نیز محاسبات دقیقی را برای انجام یک پارک بی نقص آن هم با بهترین زاویه انجام می دهد. نتایج در ادامه به موتور کوچکی که فرمان را هدایت می کند منتقل می شود. راننده و سرنشینان تنها نظاره گر پارک شدن خودرو هستند. در این لحظه عابرانی که از کنار خودرو عبور می کنند با تعجب می گویند که «تماشا کردید؟! دیدید که این خودو چطور توانست خود را پارک کند؟» بدون شک این یکی از بهترین صحنه هایی است که هر انسانی می تواند در یک شهر هوشمند تماشا کند.

در دورانی که همه چیز به طور هوشمندانه کنترل می شود حتی ورزش کردن هم متفاوت از گذشته خواهد شد. شرکتهایی در این زمینه وارد عمل شده و لباسهای ورزشی مدرنی تولید کرده اند که مجهز به حسگرهای متفاوتی هستند. عملکرد این حسگرها دسته کمی از دوربینهای هوشمندی ندارد که حرکات ماهیچه ها را در مواقعی نظیر پیاده روی و انجام تمرینات ورزشی سخت را به دقت زیر نظر می گیرند. جالب اینجاست که اگر سمتی از بدن قدرتمندتر شده و در حین انجام حرکات ورزشی، بیشتر از سمت دیگر درگیر باشد می توانید شاهد این تفاوت در اپلیکیشن مخصوصی باشید. این اپلیکیشن همه چیز را به صورت ارقام محاسبه می کند. این لباسها هم اکنون در بازار موجود هستند.

همین نگرش درخصوص سایر لوازمی که در یک خانه هوشمند به کار گرفته می شود نیز دیده می شود. فر آشپزخانه از جمله مواردی است که در سالهای اخیر دستخوش دگرگونی های زیادی بوده و تلاش شده از تازه ترین فناوریهای هوشمند در ساخت هرچه مدرن تر آنها استفاده شود. چنین دستگاهی می تواند مناسب ترین زمان برای بهترین پخت غذاهای مختلف را پیشنهاد کند و چه پیشنهاد جذابی!

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله Popular Mechanics فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا