خانه های چاپ سه بعدی می توانند بحران مسکن را حل کنند؟

شاید این ایده مانند موضوعات مطرح در کتاب های علمی – تخیلی باشد، اما واقعیت این است که عناصر مورد نیاز برای چاپ سه بعدی خانه هم اکنون در دسترس است.

سایت WikiHouse، وب سایتی است که امکان آپلود و دانلود طراحی یک خانه، ایجاد تغییر در طرح و چاپ آن را در قطعات مجزا برای سرهم بندی کردن آن را تنها با استفاده از چند پیچ و مهره فراهم می کند.

پیشرفت های اخیر در حوزه فناوری چاپ سه بعدی بدان معناست که چاپگرها می توانند با مواد متداول مورد استفاده در ساخت و ساز از جمله بتن و فولاد نیز کار کنند.

استفاده (نسبی) از فناوری چاپ سه بعدی در ساخت خانه توسط گروه معماری Facit Homes

 

خانه سازی با فناوری چاپ سه بعدی

دولت امارات متحده از برنامه ساخت یک آسمانخراش 25 طبقه با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی تا سال 2030 خبر داده است. برخی کارشناسان معماری معتقدند که تا 13 سال دیگر، این فناوری بقدری توسعه خواهد یافت که امکان اجرای این طرح فراهم خواهد شد.

نخستین دفتر اداری با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی و یک بازوی رباتیک در مدت 17 روز در دبی ساخته شد و اکنون طراحان آمریکایی قصد دارند نخستین آسمانخراش چاپ سه بعدی جهان را در این شهر بسازند.

امکان ارسال چاپگر سه بعدی به مریخ، طرح دیگری است که ناسا درحال بررسی آن است. پروفسور بهرخ خوشنویس، استاد ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی از سال 2011 درحال کار بر روی پروژه امکان ساخت یک مستعمره انسانی بر روی سیاره سرخ است.

به گزارش سیناپرس، خوشنویس در سال 2004 روش انقلابی چاپ سه بعدی موسوم به Contour Crafting را معرفی کرد که امکان ساخت یک ساختمان 232 متری مربعی بر روی زمین را در مدت کمتر از یک روز فراهم می کند.

این دانشمند ایرانی در سال 2016 جایزه نخست In-Situ Materials Challenge ناسا را برای توسعه "فرآیند چاپ سه بعدی که از مواد پودر مانند موجود در مریخ – با قابلیت عملکرد در شرایط گرانش صفر – استفاده می کند"، از آن خود کرد.

در انگلیس نیز از فناوری چاپ سه بعدی در شرکت های ساختمان سازی مانند Skanska استفاده می شود. این شرکت با استفاده از چاپگر سه بعدی، بلوک های بتنی تولید می کند.

نخستین پل ساخته شده در جهان با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی (تصویر: archdaily)

تفاوت چاپ سه بعدی با روش های قبلی

درحال حاضر از فناوری چاپ سه بعدی در حجم انبوه استفاده نمی شود؛ برعکس، از این فناوری برای ساخت اشیاء زیبا و با کیفیت یا پیچیده که ساخت آنها با استفاده از دست نسبتا دشوار است، استفاده می شود.

برخلاف روش ساخت خانه های پیش ساخته، در فناوری چاپ سه بعدی امکان ایجاد تغییر در طرح خانه ها با استفاده از رایانه وجود دارد. طراحی و تولید دیجیتالی، ترکیبی از چاپ دیجیتال و روش های سنتی ساخت است.

با این حال، استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای انبوه سازی مسکن، به پیشرفت های بسیار بیشتری نیاز دارد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: cnn / telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا