ارتباط استفاده از صفحات لمسی با الگوی خواب کودکان

محققان دانشگاه بربک (لندن) و کینگر کالج لندن در تحقیقات خود دریافتند، سه چهارم کودکان سنین شش ماه تا سه سال در انگلیس از دستگاه های مجهز به فناوری صفحه لمسی از جمله آی پد یا گوشی های هوشمند استفاده می کنند.  

تیم اسمیت، یکی از نویسندگان این مطالعه تأکید کرد: دستگاه های الکترونیکی (موبایل، تبلت) دائما در جیب یا کیف والدین قرار دارند و بچه ها یاد می گیرند که این دستگاه ها جذاب هستند و کم کم خود نیز علاقه مند آنها می شوند. فناوری های جدید به سرعت وارد زندگی افراد می شوند، اما جای دستورالعمل های لازم برای استفاده از این فناوری ها – بویژه برای کودکان – خالی است.

اسمیت خاطر نشان کرد: در این مطالعه، برنامه روزانه مدت زمان استفاده از دستگاه های الکترونیک توسط کودکان را در اختیار نداشتیم، اما متوجه شدیم، مدت زمان کلی که کودکان در طول روز از این دستگاه ها استفاده می کردند، با الگوهای متفاوت خواب در ارتباط هستند.

در یک نظرسنجی آنلاین، از 715 پدر و مادر در مورد مدت زمان استفاده روزانه کودکان از صفحات لمسی و عادات خواب آنها سوال شد.

نتایج بدست آمده نشان داد، به ازای هر یک ساعت اضافه تر استفاده از صفحات لمسی، حدود 16 دقیقه از مدت زمان خواب کودکان کاسته می شود. همچنین افزایش مدت زمان استفاده از دستگاه های صفحه لمسی می تواند منجر به بروز مشکلاتی در کودکان از جمله بیش فعالی شود.

به گفته اسمیت، نور ساطع شده از صفحات الکترونیکی منجر به سطوح پایین تر هورومون تنظیم کننده خواب موسوم به ملاتونین در بزرگسالان می شود و این مسأله می تواند بر روی کودکان نیز اثر مشابهی داشته باشد.

نتایج بدست آمده در این مطالعه، مسیر را برای انجام تحقیقات آینده در مورد بررسی دقیق تأثیرگذاری صفحات لمسی بر کیفیت خواب کودکان هموار می کند.

مطالعه در حوزه خواب کودکان بسیار حائز اهمیت محسوب می شود؛ چراکه خواب یک عامل تأثیرگذار بر رشد و سلامت کودک محسوب می شود. کودکانی که از خواب کافی و مناسب برخوردار هستند، از میزان توجه، حافظه و توانایی های شناختی بهتری برخوردار هستند.

اگرچه صفحات لمسی بر کیفیت خواب اثر سوء می گذارند، ولی درعین حال نباید از برخی مزایای مثبت آن غافل شد. در این مطالعه، تأثیرات مثبت صفحات لمسی بر روی کودکان، از جمله بهبود مهارت های حرکتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا