ساخت اولین پهپاد عمود پرواز هیبریدی کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، محسن خدادادی، محمدمهدی اختری، محمد حمید سکاد فکر، هادی افشاری، علیرضا اختری و محمدجواد مربوبی، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران و اعضای تیم برآیند علم و صنعت هستند که اولین پهپاد عمود پرواز هیبریدی ایرانی را با عنوان BA10 در مدت 6 ماه طراحی کرده و ساختند.

این پهپاد که در چهارمین مسابقه و نمایشگاه هواپیماهای بدون سرنشین به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده است، به تنهایی (بدون محموله و سوخت) 2.5 کیلوگرم وزن دارد و طول آن یک متر و 27 سانتیمتر و طول بال آن یک متر و 76 سانتیمتر است.

مسوول تیم برآیند علم و صنعت به بیان ویژگی های این پرنده عمود پرواز پرداخت و گفت: این پهپاد برای عملیات اوج گرفتن و فرود، نیازی به باند ندارد و این کار را با استفاده از چهار موتور الکتریکی انجام می دهد.

محسن خدادادی هیبریدی بودن را از ویژگی های منحصر به فرد این پهپاد ذکر کرد و توضیح داد: این پهپاد دارای دو موتور بنزینی و الکتریکی است به این ترتیب، هرگاه یکی از موتورها به هر دلیلی از کار بیافتد منبع دیگر، جایگزین می شود و پرنده می تواند به پرواز و عملیات خود ادامه دهد.

دانشجوی دکتری مکانیک دانشگاه علم و صنعت افزود: مکانیزم این پهپاد به گونه ای است که هنگام رسیدن به یک ارتفاع مشخص، موتور بنزینی که قبلا روش شده است وارد مدار می شود و پرواز را تحویل می گیرد و پرواز وارد فاز حرکت رو به جلو با سرعت ثابت (کروز) می شود.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، پهپاد به مکانیزم برگشت به خانه نیز مجهز است تا اگر از رادار خارج شد بتواند به مبدا بازگردد.

به گفته خدادادی، ساختار این پهپاد، تلفیقی از بال ثابت و کوادکوپتر است و می تواند بالای سر سوژه، ثابت بایستد و از آن عکاسی و فیلمبرداری کند یا وسایل امدادی را به محل تعیین شده ، تحویل دهد.

این پرنده در اجرای عملیات های شناسایی، امداد و نجات کاربرد دارد و اعضای تیم برآیند علم و صنعت، ساخت نمونه های تکمیلی آن را با شعاع علمیاتی وسیعتر، مداومت پروازی طولانی تر و قدرت حمل بار بیشتری، در دست اقدام دارند. نمونه فعلی این پهپاد عمود پرواز، با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی 45 دقیقه پرواز می کند.

چهارمین نمایشگاه هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی با حضور 18 تیم دانشجویی از سراسر کشور 26 فروردین ماه در محل دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد و دیروز به کار خود پایان داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا