«زردچوبه» محافظ بدن در برابر سموم

ترکیبات آرسنیکی، جزو سموم محیطی هستند که در دسته سموم سرطان زای انسانی قرار می‌گیرند. یکی از مهم ترین این نوع سموم، «سدیم آرسنیت» است که مواجهه با آن، موجب تمرکز تجمعی اش در کبد گردیده و به اختلالات کبدی می انجامد.

از سوی دیگر، در طبیعت ترکیباتی یافت می شود که می توانند اثرات نامطلوب مواد شیمیایی و سموم را از بدن انسان دفع نمایند. زردچوبه یکی از مهم ترین این مواد است که نه تنها دارای مصرف فراوانی در تهیه غذا است، اثرات دارویی مهمی نیز دارد.

در این خصوص، محققین کشورمان، پژوهشی را به انجام رسانده اند که در آن اثر حفاظتی «کورکومین» به عنوان اصلی ترین ماده موثره موجود در زردچوبه که آنتی‌اکسیدانی قوی نیز به شمار می آید، در مقابل سم «سدیم آرسنیت» بر بافت کبد جانوران مدل مورد آزمایش و بررسی علمی قرار گرفته است.

این پژوهش با به کارگیری موش های آزمایشگاهی در 5 گروه انجام شده که ترکیبات سمی و دارویی فوق در مقادیر مختلف بر روی آن ها آزمایش گردیده و سپس نتایج به دست آمده مورد مقایسه علمی و آماری قرار گرفته است.

نتایج این آزمایشات نشان می دهد که مسموم شدن جانوران فوق با سم سدیم آرسنیت، موجب افزایش قابل توجهی در وزن نسبی کبد، حجم عروق خونی کبد، حجم مجرای صفراوی و تعداد سلول‌های کبدی موسوم به هپاتوسیت می گردد. از سوی دیگر مسموم شدن با این سم، کاهش معنی‌داری را در حجم ورید مرکزی کبد، حجم سلول های هپاتوسیت و حجم هسته سلول هپاتوسیت به وجود می آورد.

بررسی‌های انجام شده روی بافت کبد نیز بی‌نظمی پارانشیم کبدی، ارتشاح سلول‌های التهابی، نکروز هپاتوسیت‌ها و از هم پاشیدن داربست رتیکولینی کبد موش‌هارا نشان می دهد.

با این حال، نتایج به دست آمده از به کارگیری ماده موثره زردچوبه یا اصطلاحا «کورکومین» نشان می دهد که این ماده باعث می شود که اکثر آسیب‌های کبدی القا شده توسط سدیم آرسنیت، بهبود یافته و به مانند گروه موش های سالم شود.

این نتایج جالب توجه، نشان از اهمیت بالای ماده دارویی طبیعی کورکومین در تخفیف آسیب های کبدی القا شده توسط سمومی نظیر سدیم آرسنیت داشته و می تواند به طراحی درمان هایی بر اساس این ماده دارویی منجر شود.

قابل ذکر است یافته های علمی و فنی پژوهش فوق در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در مجله  «دانشگاه علوم پزشکی کردستان» به چاپ رسیده است.

گزارش : محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: شریعت زاده، س.م.ع. و همکاران. 1395. بررسی اثر حفاظتی کورکومین بر بافت کبد موش‌های نژاد NMRI تیمار شده با سدیم‌آرسنیت. مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 22(1): 106-93.