گلبول های قرمز خون برای اکسیژن رسانی به نیتریک اکسید نیاز دارند

این نتایج که تالیف دوباره سیستم عملکردی دستگاه تنفس در کتاب های مرجع را ضروری می سازد، در کنگره National Academy of Sciences توسط کاردیولوژیست جاناتان استملر Jonathan Stamler و همکارانش مطرح شد.

در کتاب های مرجع کنونی آمده است ; سیستم تنفسی از خون برای انتقال دو گاز اکسیژن و دی اکسید کربن استفاده می کند. گلبول های قرمز خون اکسیژن تازه استنشاق شده از طریق ریه ها را دریافت کرده و آن را به سلول ها و بافت های بدن می رسانند. از آن طرف، دی اکسید کربن را نیز که محصول زائد متابولیسم محسوب می شود، به ریه ها می رسانند تا با بازدم از بدن خارج شود.

مطالعه اخیر، بر خلاف اطلاعات موجود قبلی، مشخص کرد که علاوه بر این دو گاز، گاز سومی نیز در چرخه تنفسی دخیل است. این گاز، نیتریک اکسید است که آزاد شدن اکسیژن از گلبول قرمز خون در بافت ها را کنترل می کند. براساس این یافته ها، هموگلوبین که اکسیژن را حمل می کند، برای بازشدن کردن رگ ها و دخیره سازی اکسیژن در بافت ها نیاز به نیتریک اکسید دارد.

پروفسور استملر در باره یافته هایشان اظهار داشت:" جریان خون در بیشتر اعمال بدن، مهم ترین اتفاق است. قسمت مهم این است که چه مقدار اکسیژن به بافت ها می رسد، نه اینکه چه مقدار اکسیژن می تواند توسط خون حمل شود. بنابراین، وجود گاز سوم در این چرخه کاملا توضیح پذیر است."

منبع

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا