استخراج آب از هوای خشک با استفاده از نور خورشید

 محققان دانشگاه ام آی تی به منظور حل این مشکل، دستگاهی ساخته‌اند که توان مورد نیاز خود را با استفاده از نور خورشید تامین می‌کند و در مناطق خشکی مانند صحرا امکان تهیه آب آشامیدنی از هوای خشک را فراهم می‌کند.

به گزارش  ایرنا از ساینس، البته ایده تهیه آب از هوا پیش از این نیز مطرح شد و ابزارهایی برای این کار ساخته شده است؛ اما این ابزارها نیازمند بهره‌مندی از شرایط محیطی خاص یا دسترسی به منبع تامین توان الکتریکی هستند. 
هدف محققان ام آی تی از ساخت این ابزار، تولید وسیله ای بود که توسط ساکنین مناطق دورافتاده و خشک قابل استفاده باشد و نیازی به منبع توان و سایر شرایط خاص نداشته باشد. آن‌ها برای این منظور از نوعی مواد استفاده کردند که حدود 20 سال قبل ساخته شدند و با عنوان metal organic frameworks یا MOFs شناخته می‌شوند. این مواد ترکیبی از مولکول‌های فلزی هستند که در یک ساختار ویژه با مولکول‌های ارگانیک پیوند دارند. این مواد قادرند مولکول‌های مورد نظر را در حالت گاز و مایع به دام بیاندازند. 
محققان این مواد را بین لایه‌ای از یک جاذب خورشیدی و یک چگالنده قرار دادند. بدین ترتیب مولکول‌های آب موجود در هوا توسط MOF جذب شده و صفحه جاذب نور خورشید موجب افزایش دمای این مولکول ها و حرکت آن ها به سمت چگالنده می‌شود. مولکول‌های آب پس از متراکم شدن در چگالنده به صورت آب مایع در دستگاه جمع می‌شوند. 
در آزمایشات اولیه معلوم شد این دستگاه با استفاده از 2.1 کیلوگرم MFO قادر است در یک دوره زمانی 12 ساعته حدود 2.8 لیتر آب را از هوای که دارای 20 درصد رطوبت است، استخراج کند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا