تأثیرات مثبت یادگیری بیش از یک زبان

در عصر ارتباطات بدون مرز و سفرهای جهانی، افراد تک زبانه، قطعا دنیای محدودتری خواهند داشت.

اما آیا دو زبانه (bilingual) یا حتی چند زبانه (multilingual) بودن می تواند دنیای جدیدی را به روی ما بگشاید، در شرایطی که موتور ترجمه گوگل می تواند این کار را در زمان کوتاه تر و سریعتر انجام دهد؟ آیا دانتن چند زبان می تواند منجر به کسب درآمد بیشتر، داشتن زندگی شادتر و ارتباطات بیشتر با سایر افراد شود؟ و آیا این مسأله می تواند به پرورش کودکانی فوق هوشمند کمک کند؟

تقویت مغز با کمک زبان دوم

از بدو تولد تا سنین کهنسالی، زبان در حال توسعه، تطبیق پذیری، آسیب پذیری، آموزش و یادگیری است. درست مانند مغز، علم توصیف کامل و دقیقی از نحوه عملکرد زبان ندارد.

باوجود این باور قدیمی که نوزادانی که درمعرض بیش از یک زبان قرار می گیرند، در آینده با مشکلاتی از جمله هوش کمتر یا حتی اسکیزوفرنی مواجه خواهند شد، اما طی سال های اخیر کتاب ها و مقالات متعددی منتشر شده اند که خلاف این باور را در بین مردم ترویج می کنند

ده ها مقاله منتشر شده در مجلات و روزنامه ها ادعا می کنند، در کنار سایر عوامل، یادگیری دو زبان در اوایل دوران کودکی باعث افزایش توانایی های شناختی شده و تطبیق بیشتر مغز برای سوئیچ کردن بین کارهای مختلف، تمرکز در محیط های شلوغ و بخاطر سپردن اتفاقات مختلف می شود؛ براین اساس، یادگیری و استفاده از دو زبان به صورت آشکاری عملکرد مغز کودکان را بهبود می بخشد.

آنگلا د بروئین که خود پژوهشگر دو زبانه است، این مطالعات را با جزئیات بسیار دقیق مورد بررسی قرار داد؛ نتایج بدست آمده نشان داد که بیشتر این تحقیقات به طور قابل توجهی مزایای دو زبانه بودن را برجسته کرده است و شواهد غیرموثری را به عنوان نتیجه اعلام کرده اند؛ با این حال نمی توان برخی مزایای دو زبانه بودن را انکار کرد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، کودکان دو زبانه حتی کودکانی که کمتر در معرض زبان دوم قرار دارند، از توانایی بالاتری برای تفسیر منظور طرف مقابل برخوردار هستند؛ این روش از مزایای اجتماعی برخوردار بوده و به درک همدلانه کمک می کند.

مغز مانند سایر عضلات نیاز به تمرین دارد؛ بنابراین یادگیری دو یا چند زبان، بهترین تمرین برای سالم نگه داشتن مغز و محافظت از مغز در برابر اختلالات تحلیل برنده عصبی از جمله زوال عقل و آلزایمر می شوند.

نتایج چند مطالعه نشان می دهند، در افراد چند زبانه علائم قابل توجه آلزایمر حدود 5 سال دیرتر از افراد تک زبانه آشکار می شود.

همچنین زبان های مختلف بر نحوه توصیف ما از جهان اطراف تأثیر می گذارند؛ به عنوان مثال، نحوه توصیف جهان توسط عربی زبانان و فنلاندی زبانان با یکدیگر تفاوت آشکاری دارد. یادگیری یک زبان به افراد کمک می کند تا جهان را از منظر دیگری دیده و به شیوه ای جدید آن را توصیف کنند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: weforum

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام. خسته نباشید. پس جای امیدواری هست که با یاد گرفتن سایر زبان ها ذهنمون رو فعال نگه داریم جدا از اینکه از بدو تولد باشه یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا