سلامت دیجیتالی

چالشی که در حال حاضر موضوع حفظ و ارتقای سلامت عمومی به شکل دیجیتالی را تحت تأثیر قرار می دهد صرفا به بحث فناوری مربوط نمی شود. شرکتهایی که در این عرصه فعال هستند باید به این تشخیص مهم برسند که چگونه اکوسیستمهای مراقبتهای پزشکی را به گونه ای به کار گیرند که بتوان مجموعه شیوه های نوین مبتنی بر فناوریهای برتر را برای برطرف کردن چالشهای فعلی به کار بست. در اینجا استفاده از مجموعه فناوریهای دیجیتالی حرفهای زیادی برای گفتن دارند.

مراکز درمانی دیجیتالی: راهی برای توسعه سلامت با تکیه بر راه حلهای دیجیتالی برای تمام دنیا

این دسته از تعاملات میان فناوری و اکوسیستمهای سلامت عمومی در بخشهای مختلف دنیا به شکل گیری مراکز درمانی دیجیتالی متنوعی منجر شده است. در اینجا تخصصهای مختلف به کار گرفته شده و با توجه به چالشهای سلامت در مقیاس محلی به کار گرفته می شوند. به بیان بهتر، با توجه به نیازهای درمانی هر منطقه، از تخصصهایی استفاده می شود که مبنای آنها شیوه های دیجیتالی است. باید به این نکته توجه داشت که تنوع جغرافیایی نوآوریها از اهمیت زیادی برخودار است و با تحقق برنامه ریزیهای مربوط به اثرگذاری آنها در ابعاد جهانی در ارتباط است.

استفاده از فناوریهای دیجیتالی در توسعه سلامت عمومی توسط شرکتهای مختلف مورد توجه قرار می گیرد زیرا از این طریق می توانند تازه ترین یافته های علمی و فناوری را برای حل چالشهای موجود در امر تحقق سلامت عمومی به کار گیرند.

کارشناسان می توانند عملکرد این دسته از شرکتها را مورد ارزیابی قرار دهند. شرکتهایی از این دست تلاش می کنند خود را به بیمارانی که در نواحی دور دست زندگی می کنند رسانده و از فناوریهای ارتباط از راه دور برای توسعه شیوه های درمانی استفاده کنند. در واقع هرچه بیشتر از راه حلهای مبتنی بر داده های مطمئن برای ارایه خدمات دقیق و سریع، مؤثر و هوشمندتر درمانی استفاده شود، سطح رضایتمندی بیماران افزایش می یابد.

اما واقعیت مهم دیگر این است که فناوریهای دیجیتالی در حال گشایش فضای رقابتی و تجاری جدیدی در امر مراقبتهای درمانی است. به تدریج و همزمان با توسعه این فناوریها، سر و کله بخشهای جدیدی هم پیدا می شود. به عنوان مثال می توان به بیمارستانهای اینترنتی اشاره کرد. از آن گذشته فناوریهای دیجیتالی به شکل گیری تغییراتی چشمگیر در ارایه انواع خدمات درمانی منجر شده است به طوریکه قرار نیست بیمار برای معاینات دقیق و تهیه دارو، راهی طولانی از مناطق دور دست تا مراکز عمده شهرنشینی را طی کند. با توجه به این فناوریها، روند معاینات و تهیه دارو با توجه به نیاز و خواسته بیمار بازنگری می شود.

حالا این پرسش مطرح می شود که اساسا مراقبتهای دیجیتالی در امر سلامت در عصر حاضر به چه معناست؟

در سال گذشته (2016) موضوع استفاده از فناوریهای دیجیتالی در امر ارتقای سلامت به شدت مورد توجه قرار گرفت اما باید در نظر داشت که اطلاعاتی که در این زمینه در اختیار داریم بهتر است به روز باشند. به طور کلی باید گفت در موضوع استفاده از فناوریهای دیجیتالی با هدف ارتقای سلامت عموم مردم به این واقعیت پرداخته می شود که فناوری چگونه برای حل مهمترین چالشهایی که سلامت مردم در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار می دهد به کار گرفته می شود.

البته مدتهاست که شاهد تأثیرگذاری فناوریهای نوین (دیجیتالی) در امر سلامت هستیم و اکنون می بینیم که اکوسیستمهای مربوط به مراقبتهای درمانی، فعالیتها و سایر موارد مرتبط را دستخوش تغییرات اساسی کرده است. امروزه شاهد هستیم که ارایه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی بیش از هر زمان دیگری از فناوریهای هوشمند استفاده می کنند. همچنین شرکتهای دارویی نیز از قافله جانمانده و البته چاره ای نیز بهره گیری از فناوریهای هوشمند ندارند. این نگرش نه تنها کیفیت خدمات درمانی و دارویی را ارتقا می بخشد بلکه به لطف کاستن از هزینه ها، مورد توجه بیماران قرار می گیرد. به بیان بهتر می توان گفت هرچه خدماتی که ارایه می شود متکی به فناوریهای جدید باشد، بیماران و مشتریان این خدمات بیش از گذشته در مقوله سلامت فعال می شوند.

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله The Economist فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا