شبکه های پیام رسان؛ فرصتی برابر در اختیار همگان

به گزارش ایرنا، منتقدان دولت گرچه گسترش زیرساخت فناوری های نوین ارتباطی مانند اینترنت و شبکه های اجتماعی را تلاش برای فراهم سازی ابزارهای تبلیغی می خوانند اما در حقیقت فرصتی برابر در اختیار همه گروه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای استفاده از آخرین دستاوردهای این بخش پدید آمده است.توسعه نسل سوم و چهارم تلفن همراه به ترتیب در 800 و 400 شهر، گسترش اینترنت ثابت پرسرعت در یکصد شهر، راه اندازی سرویس وای.فای عمومی و… فرصت برابر بهره گیری همه گروه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را از شبکه های اجتماعی و پیام رسان فراهم کرده است.
افزایش فیبرنوری به 65 هزار کیلومتر، توسعه شبکه انتقال کشور به بیش از 10 هزارگیگابایت برثانیه، توسعه دسترسی پرسرعت روستایی به 27 هزار روستا، افزایش شمار مشترکان اینترنت پرسرعت به 40 میلیون نفر و افزایش ظرفیت پهنای باند داخل (آی.پی-IP) به 6 هزار گیگابایت بر ثانیه دیگر دستاوردهای دولت یازدهم به شمار می رود که یکی از پیامدهای آن رونق شبکه های اجتماعی و پیام رسان است.
استقبال عمومی از گسترش شبکه های اجتماعی و پیام رسان در دولت یازدهم و کسب خبر از این راه پیش از انتشار در رسانه های سنتی، اما و اگرهای فراوانی به دنبال داشت و فشارها بر دولت یازدهم را برای محدود سازی این شبکه ها افزایش داد.
با این وجود دولت راه ایستادگی در برابر این فشارها و ادامه رایزنی برای رفع محدودیت برخی شبکه ها را که هنوز با محدودیت روبرویند، برگزید؛ به گونه ای که «حسن روحانی» رییس جمهوری، چند روز پیش در آخرین نشست خبری دولت یازدهم درباره جلوگیری از محدودسازی شبکه های اجتماعی گفت: در این زمینه نیز تلاش بیشتری کردیم که اگر این تلاش ها نبود شما شبکه اجتماعی نمی دیدید و همه را قربانی کرده بودند.
نمونه این سخنان را می توان در گفته های هجدهم اسفندماه 1395 وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات دید. آن زمان «محمود واعظی» تاکید کرد این وزارتخانه تحت تاثیر فشارها و تلاش عده‌ای خاص برای فیلتر کردن «تلگرام» قرار نخواهد گرفت.
وی بیستم فروردین ماه نیز گفت: دولت برای رفع فیلتر توییتر و یوتیوب رایزنی کرده اما تصمیم‌ گیری در این باره به عهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است.
واعظی یادآوری کرد این شبکه ها در دولت حسن روحانی فیلتر نشده‌اند اما دولت با رفع فیلتر شبکه‌های اطلاع ‌رسانی رایزنی‌هایی کرده که هنوز دبیرخانه کارگروه این مساله را در دستور کار خود قرار نداده است.

** فرجام سخن
در شرایطی که همسو با پیشرفت جهانی فناوری های نوین ارتباطی، اطلاع رسانی سریع، دقیق و شفاف در برخی رسانه های سنتی به دلیل اعمال سلیقه های خاص و اطلاع رسانی یک سویه با اما و اگرهای فراوانی همراه شده است، فعالیت شبکه های اجتماعی و پیام رسان مردم را به میزان زیادی در جریان آزاد اطلاعات قرار داده و آنان را در گزینش بخش های خبری مورد علاقه خود مختار کرده است.
این شبکه ها فرصت برابری را برای همگان ایجاد کرده است که بتوانند آزادانه با کمترین امکانات درباره فعالیت های خود اطلاع رسانی کنند و از سایر اخبار و اطلاعات بهره مند شوند.
درحالی که پیش از این مردم باید برای اتصالی هرچند کوتاه به اینترنت، ساعت ها در انتظار به سر می بردند اینک زیرساخت های فراهم شده در دولت یازدهم به گونه ای است که هر فرد در دورترین نقطه کشور می تواند همانند ساکنان پایتخت به ارتباط اینترنتی دست یابد و به اطلاعات دسترسی آزاد داشته باشد.
از این رو، تلاش عده ای برای القای این نگاه به جامعه که آزاد بودن شبکه های اجتماعی مزیتی در اختیار دولتمردان و همسو با رویکرد تبلیغی آنان است، از پایه نادرست به نظر می رسد؛ چه، همین افراد و گروه ها نیز فرصت استفاده از این زیرساخت ها را دارند تا سلیقه و دیدگاه خود را همانند دیگران بدون هیچ مانعی، در این فضا با مردم به اشتراک بگذارند و به آنان عرضه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا