مرکز آموزش های فضائی گاگارین در یک نگاه

مرکز آموزش های فضانوردی یوری گاگارین (GCTC)  در کشور روسیه یکی از پیشرفته ترین مراکز تمرینی فضانوردان در جهان محسوب می شود که افراد انتخاب شده برای انجام ماموریت های فضائی، دوره های تمرینی و آمادگی خود را در این محل پشت سر می گذارند. این مجموعه در استار سیتی یا شهر Zvezdniy Gorodok قرار دارد که در 50 کیلومتری مسکو واقع شده و نام آن به افتخار یوری گاگارین فضانورد مشهور و نامدار این کشور انتخاب شده است. جالب توجه است که این فضانورد که نامش به عنوان نخستین انسانی که به فضا سفر کرد در تاریخ ثبت شده است، تمرین های پیش از ماموریت خود را در این محل پشت سر گذاشته بود.

تمرینات بدنی و آمادگی های جسمانی برای فضانوردان بسیار با اهمیت است، زیرا پس از شش ماه قرار گرفتن در فضا، آن ها بخشی از حجم بدن و توده استخوانی خود را از دست خواهند داد و این ورزش ها به تعدیل آن کمک می کند.

مرکز آموزش های فضانوردی یوری گاگارین از زیر مجموعه های آژانس فضائی روسیه محسوب شده و زیر نظر کارشناسان و متخصصان این آژانس اداره می شود. تاریخچه ساخت این مجموعه تمرینی به 11 ژانویه سال 1960 میلادی بازمی گردد که بنا شد نخستین مرکز تمرینات فضانوردی در جهان تاسیس شود. این مرکز آموزشی را می توان یکی از مهمترین مراکز تاریخ فضانوردی دانست که علاوه بر دارا بودن تجربه اعزام نخستین انسان به فضا، نخستین زن فضانورد یعنی والنتینا ترشکووا نیز تمرینات خود را در این محل پشت سر گذاشت. آلکسی لئونوف نیز که نامش به عنوان نخستین کسی که ماموریت راهپیمائی فضائی را انجام داد در تاریخ ثبت است، در این مرکز آماده و به ماموریت اعزام شده بود.

تمرینات بدنی و آمادگی های جسمانی برای فضانوردان بسیار با اهمیت است، زیرا پس از شش ماه قرار گرفتن در فضا ، آن ها بخشی از حجم بدن و توده استخوانی خود را از دست خواهند داد و این ورزش ها به تعدیل آن کمک می کند. همه فضانوردان پیش از اعزام به ماموریت باید به انجام تمرینات بدن سازی خاصی بپردازند تا برای پرواز به فضا آماده شوند. عضلات خاصی در بدن وجود دارد که باید بر روی آنها کار شود، به ویژه عضلات ضد جاذبه که برای حالت ایستاده ، راه رفتن و دویدن بسیار مهم هستند. بنابراین تمرین های قدرتی باید بر روی عضلات پا و عضلات پشت متمرکز شود.

نیمی از برنامه ورزشی فضانوردان از تمرینات هوازی و نیمی دیگر از تمرینات قدرتی تشکیل شده اند و هدف، ساختن عضله و یا حفظ حجم عضلانی و توده استخوانی است.

دلیل انجام این تمرینات و این آماده سازی بدنی، شرایط دشوار سفر های فضایی است زیرا پس از شش ماه قرار گرفتن در فضا ، شما بخشی از حجم بدنتان را از دست می دهید. شما همچنین احتمالا بخشی از توده استخوانی خود را از دست داده  و بخشی از موازنه بدنتان تغییر می کند و به این ترتیب در زمان بازگشت وضعیت بدنی خوبی نخواهید داشت. بنابراین اگر در ابتدا سطح آمادگی بدنیتان بالا باشد پس از افت آن در فضا به سطحی متوسط دست پیدا خواهید کرد. اما اگر در سطح متوسط باشید به سطحی پایین و ضعیف افت می کنید. به طور کلی این ورزش های سنگین و به دست آوردن آمادگی جسمانی بالا دلیل اصلی تمرین ورزشی برای فضانوردان است. در مرکز آموزش های فضانوردی یوری گاگارین همچنین مراحل مختلف ماموریت های فضائی و شرایط پیش بینی نشده ، شبیه سازی شده اند.

 

منبع: tass

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا