قابلیت پرستاران در یادگیری سازمانی

بیمارستان‌ها از نظر اجرای فعالیت های مرتبط با یادگیری سازمانی، در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و پرستاران به‌عنوان منابع مهم و بزرگ دانش سازمانی و از عناصر اصلی انتقال دانش در بیمارستان‌ها، نقش ویژه ای را در فرآیند یادگیری سازمانی ایفا می‌کنند.

پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای اصفهان و فلاورجان، به بررسی این موضوع پرداخته و در مطالعه ای پژوهشی، قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه پرستاران را در بین بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مقایسه نموده اند.

بیمارستان‌ها از نظر اجرای فعالیت های مرتبط با یادگیری سازمانی، در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و پرستاران به‌عنوان منابع مهم و بزرگ دانش سازمانی و از عناصر اصلی انتقال دانش در بیمارستان‌ها، نقش ویژه ای را در فرآیند یادگیری سازمانی ایفا می‌کنند.

در این پژوهش توصیفی تعداد 297 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شیراز که حداقل یک سال سابقه کار داشتند، مشارکت نموده اند.

داده‌های مورد نیاز پژوهش، با استفاده از پرسشنامه «قابلیت یادگیری سازمانی» در چهار بعد تعهد مدیریت، دید سیستمی، انتقال دانش و فضای باز و آزمایشگری جمع‌آوری شد. سپس این داده ها با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل واقع گردید.

بر اساس یافته های این پژوهش، میانگین نمرات یادگیری سازمانی چه در بیمارستان‌های دولتی و چه در بیمارستان‌های خصوصی در سطح متوسط ارزیابی گردید.

طبق این نتایج، ابعاد تعهد مدیریت و همچنین فضای باز و آزمایش گری در کارکنان بیمارستان‌های دولتی به‌طور معناداری بالاتر بود اما در ابعاد انتقال دانش و دید سیستمی اختلاف قابل توجهی بین دو گروه وجود نداشت.

این نتایج نشان می دهد که قابلیت تعهد مدیریت و قابلیت فضای باز و آزمایشگری، به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین میانگین نمره را در بین چهار قابلیت یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی و درمجموع داشته است.

با توجه به این نتایج که که قابلیت یادگیری سازمانی پرستاران را در سطح متوسطی نشان می دهد، محققین پیشنهاد نموده اند که مدیران بخش های پرستاری بیمارستان ها، با داشتن دید سیستمی و ایجاد فضای باز و همچنین مشارکت دادن پرستاران در تصمیم گیری‌های مختلف، شرایط لازم برای انتقال دانش و یادگیری سازمانی و ارتقا قابلیت‌های یادگیری سازمانی آن ها را فراهم سازند.

نتایج پژوهش ذکرشده فوق در فصل نامه «پژوهش پرستاری ایران» وابسته به انجمن علمی پرستاری ایران انتشار یافته است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: داوری، س.ل. و رضایی، ب. 1396. مقایسه قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان پرستاری در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شیراز. پژوهش پرستاری، 12(1): 8-1.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا