چگونه مغز خود را دوباره فرمت‌بندی کنیم؟

کامپیوتر

به گزارش سیناپرس به نقل از شبکه، اگر کامپیوتری که در حال استفاده از آن هستید دیگر همانند روزهای اولیه‌اش خوب و روان کار نمی‌کند، ممکن است دارای یک مشکل باشد. دلایل بسیاری را برای این کندی سرعت می‌توان ارائه کرد که از آن جمله به وجود ویروس‌ها و بدافزارها یا اشغال شدن بیش از اندازه فضای ذخیره‌ساز اشاره کرد. یکی از بهترین راه‌کارهایی که به شما کمک می‌کند تا بر این مشکل غلبه کنید، فرمت کردن مجدد یک درایو است. این‌کار به معنای آن است که هر آن چیزی که روی درایو مربوطه قرار دارد پاک شده و درست همانند یک صفحه سفید در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

زمانی که هارددیسک خود را فرمت‌بندی مجدد کرده و سیستم‌عامل را از نو روی آن نصب می‌کنید این رویکرد به شما کمک می‌کند تا در حالت کلی مشکلات قبلی سیستم شما برطرف شده و به راندمان سابق (نزدیک به راندمان روزهای اولیه) دست پیدا کنید. به طوری که کامپیوتر شما یکبار دیگر با همان سرعت، کارایی و بدون تاخیر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مغز انسان

اما انسان‌ها تفاوت‌های بسیاری با کامپیوترها دارند. مغز ما همانند یک دستگاه کامپیوتری یا یک پردازشگر مرکزی کامپیوتری نیست. اجازه دهید مسئله فوق را این‌گونه تشریح کنم شما تمام خاطرات ناخوشایند همچون احساسات منفی، استرس، اضطراب یا نا امیدی را از گذشته همراه با خود دارید. اما به دنبال آن هستید تا زندگی تازه‌‌ای را شروع کنید. به طوری که این خاطرات تلخ هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید شما را آزار ندهند. چگونه می‌توانیم به چنین رویکرد مثبتی دست پیدا کنیم؟ جواب این پرسش فرمت‌بندی مجدد مغز است. برای فرمت‌بندی مغز یکسری دستورالعمل‌های مفید وجود دارد که ما به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از فایل‌های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

به مغز خود نگاه کرده و سعی کنید این موضوع را کشف کنید که چه چیزی برای شما با اهمیت‌تر است. موضوعاتی که برای شما حائز اهمیت هستند را سازمان‌دهی کرده و یک نسخه پشتیبان از آن‌ها تهیه کنید. واقعا عاشق چه کسی هستید؟ به چه کسی اهمیت می‌دهید یا انجام چه کار خلاقانه‌ای واقعا برای شما اهمیت دارد؟ این موارد را روی یک کاغذ یا گوشی همراه خود یادداشت کنید. به طور مثال برای یک فرد ممکن است، موضوعاتی همچون همسرم، خانواده‌ام، دوستانم و خلاقیتی که دارم از اهمیت بالایی برخوردار باشند.

نفس خود را نگه دارید

هر زمان تصمیم می‌گیریم هارددیسک یا مغز خود را فرمت‌بندی کنیم با یک ترس روبرو می‌شویم. بعضی از مردم احساس می‌کنند با انجام این‌کار ممکن است به طور ناخواسته یکسری اطلاعات را پاک کرده و برای همیشه از دست بدهند. با این وجود، در اغلب موارد این گزینه بهترین انتخابی است که پیش روی ما وجود دارد. همواره بهتر است به جای ترس با خود صادق باشید و این سوال را از خود بپرسید به چه دلیل ممکن است من به یک فایل نیاز داشته باشم؟ آیا فایل بی موردی ذخیره‌سازی شده است؟ در 99 درصد موارد ما فایل‌های بدون استفاده‌ای را روی کامپیوتر یا مغز خود نگه‌داری می‌کنیم که ارزش چندانی برای ما ندارند. در نتیجه ما نیاز داریم تا این فایل‌های قدیمی را پاک کنیم تا محتوای تازه و جدیدی را جایگزین آن‌ها کنیم.

سیستم‌عامل خود را یکبار دیگر نصب کنید

زمانی که هارددیسک خود را پاک کردید به نصب مجدد سیستم‌عامل (ویندوز، لینوکس یا mac OS) نیاز دارید. در مورد کامپیوترها به راحتی می‌دانیم که منظور از سیستم‌عامل چیست اما سوال مهمی که وجود دارد این است که سیستم‌عامل انسانی چیست؟ سیستم‌عامل انسان‌ها فلسفه و افکاری است که همراه با آن‌ها است. شما این انتخاب ( البته تا حد معینی) دارید تا سیستم‌عاملی که در نظر دارید را انتخاب کنید. این سیستم‌عامل تنظیمات خاص خود را دارد که به شما شیوه زندگی و کار کردن را نشان می‌دهد. پیدا کردن پاک‌ترین، کارآمدترین، سریع‌ترین و جدیدترین سیستم‌عامل برای مغزتان به شما کمک می‌کند در زندگی موفق و شاد باشید. به طور مثال، یک فرد ممکن است مغز خود را فرمت کرده و فلسفه ویژه‌ای را در مغز خود نصب کند. به طور مثال یک مکتب فلسفی خاص به او کمک می‌کند از ترس‌های بی موردی که ممکن است در زندگی با آن‌ها روبرو شود به راحتی عبور کند. فلسفه‌ای که باعث رشد و بالندگی شده و به فرد کمک می‌کند بی‌اعتنا به صحبت‌هایی که دیگران در مورد او به زبان می‌آورند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد. حال سوال مهم این است که تمایل دارید مجددا چه سیستم‌عاملی را روی مغز خود نصب کنید؟

برنامه‌های خود را یکبار دیگر نصب کنید

اکنون که سیستم‌عامل جدیدی را روی مغز خود نصب کرده‌اید، زمان آن رسیده است تا برنامه‌های انتخابی خود را یکبار دیگر نصب کنید. به دنبال چه برنامه‌هایی ( فعالیت‌ها و احساساتی در زندگی) هستید تا یکبار دیگر آ‌ن‌ها را نصب کنید؟ تمایل دارید چه برنامه‌هایی را در مغز خود برای همیشه نگه دارید؟ ( بعضی از مردم تمایل دارند تا ابد عاشق بودن را در خود زنده نگه دارند.) ما تنها از ده درصد از برنامه‌هایی که در اختیار داریم در ارتباط با 90 درصد از فعالیت‌های روزمره زندگی خود استفاده می‌کنیم. چه برنامه‌هایی در زندگی خود دارید؟ برای تعدادی از مردم، عکاسی، نویسندگی، فلسفه، گذراندن وقت با دیگران و درس دادن جزء برنامه‌های اصلی آن‌ها است. در واقع بسیاری از مردم از چنین رویکردی استفاده می‌کنند.

هر چند وقت یکبار موضوعات را فرمت‌بندی مجدد کنید

مهم نیست نرم‌افزار، سیستم‌عامل یا برنامه‌های شما تا چه اندازه جدید و خوب هستند. شما در آینده به فرمت‌بندی مجدد نیاز دارید. شاید یک سال، دوسال، سه سال یا پنج سال یکبار به انجام این‌کار نیاز دارید. اگر این‌کار را انجام ندهید، گرفتار یکسری مشکلات خواهید شد و سرعت سیستم شما به مرور زمان کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین هر چند سال یکبار، باید این شجاعت را داشته باشید تا مغز ، روح و ذهن خود را فرمت‌بندی مجدد کنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا