حیات در اعماق یخ های قطب جنوب

سیناپرس: گروهی از دانشمندان دانشگاه مونتانا ایالات متحده برای بررسی وجود گونه های مختلف جاندارن در عمق یخ های قطب جنوب، به حفاری در دریاچه ویلانز در غرب جنوبگان پرداختند. قطب جنوب دارای 400 دریاچه است که از کف بهم متصل هستند. دریاچه ویلانز نیز جزو دریاچه های پوشیده از یخ در این منطقه است. هر سه سال یک بار، فشار یخ های این دریاچه به حدی زیاد می شود که آب از سویی دیگر در اقیانوس منجمد شمالی بیرون می زند.

این تیم پژوهشی در ژانویه سال 2013 با استفاده از آب داغ، حفره ای به قطر 60 سانتی متر درون لایه یخ این دریاچه حفر کردند. این آب داغ با استفاده از انواع فیلتر، حرارت، تابش فرابنفش و نیز پروکسید هیدروژن استریل نگاه داشته شد. به این ترتیب می توان از عدم نفوذ مواد مختلف از روی سطح یخ به لایه های زیرین حفاری شده اطمینان یافت.

به این ترتیب مشکلی که برای دانشمندان روس پیش آمده بود تکرار نشد. در سال 2012، یک تیم از دانشمندان روشی به حفاری برای بررسی حیات در لایه های زیرین دریاچه ای در قطب جنوب پرداختند، اما از نفت سفید غیراستریل به این منظور استفاده کردند. به این ترتیب مشخص نبود که آیا نمونه های میکروبی یافت شده در عمق یخ ها، از نقت سفید به آنجا منتقل شده یا واقعاً متعلق به همان بخش های زیرین یخ بوده است.

حفاری انجام شده توسط تیم پژوهشی دانشگاه مونتانا تا عمق 800 متری انجام شد. بررسی نمونه های بالاکشیده شده از این حفاری شگفتی دانشمندان را به همراه داشت. دانشمندان توانستند 4000 میکرو ارگانیزم تک سلولی را در عمق یخ های قطب جنوب بیابند. بیشتر این میکروارگانیزم ها از رسوبات ته دریاچه تغذیه می کردند . این میکروارگانیزم ها حدود 12 هزار سال پیش که سطح این دریاچه یخ زده نبود به عمق آن فرو رفته بودند.

بسیاری از این میکروبها، آمونیوم موجود را به نیترید تبدیل می کردند. همچنین برخی دیگر از آنها نیز از متان تغذیه می کردند.

دریاچه ویلانز تنها یکی از دریاچه های قطب جنوب است و گونه ها یافت شده در آن، الزاماً معرف گونه های موجود در سایر بخش های جنوبگان نیست. برای نمونه، دریاچه وستوک که یکی دیگر از دریاچه های این منطقه از زمین است، به طور کلی هیچ گونه ارتباطی با سایر دریاچه های مجاور خود ندارد و شاید میکروارگانیزم های موجود در آن به کلی با سایر گونه های یافت شده در دریاچه ویلانز متفاوت باشند.

البته تلاش برای کاوش در سایر دریاچه های قطب جنوب ممکن است به مراتب سخت تر باشد. به طور کلی، هر چه دریاچه ای به مرکز قطب جنوب نزدیک تر باشد، شرایط محیطی در آن سخت تر بوده و به این ترتیب، حفاری نیز دشوارتر خواهد شد.

یافت شدن گونه های مختلف حیات در اعماق یخ های قطب جنوب، شاید احتمال وجود حیات در مناطقی فراتر از زمین را تقویت کند. از آنجا که بر روی سطح برخی از سیارات منظومه شمسی یخ وجود دارد، شاید این انگیزه ای دوباره برای اکتشاف زمینه جستجو برای یافتن حیات فرازمینی ایجاد کند.

 منبع : newscientist

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا