نمای جادوئی شب های زمین

سازمان فضائی ناسا به تازگی اقدام به ترسیم نقشه ای کامل از نمای کره زمین در طول شب و روشن شدن شهرها و جاده ها کرده است. در این تصاویر می توان چشم انداز زیبا و بی نظیری از سیاره زمین را در ساعات تاریکی مشاهده کرد. این نقشه با کمک متخصصین مرکز پروازهای فضائی گودارد Goddard Spaceflight Center تهیه شده و در ترسیم آن از تصاویر ماهواره NASA-NOAA Suomi National Polar-orbiting Partnership (NPP) satellite استفاده شده که دارای کیفیت بسیار زیادی است.

زمانی که خورشید غروب کرده و نورهای ناشی از فعالیت های انسانی در کره زمین روشن می شود، چشم اندازی جادوئی در برابر دیدگان ناظرین این سیاره از مدار قرار می گیرد که نمی توان به سادگی آن را توصیف کرد. یکی از نکات دیدنی و جالب توجه این نقشه، نحوه تطبیق پذیری بشر با جغرافیای محیطی است زیرا با کمی توجه در آن می توان دریافت که مناطق حاشیه رودخانه ها به میزان به مراتب بیشتری جهت سکونت و انجام فعالیت های انسانی مورد استفاده قرار گرفته و نحوه توزیع شهر ها و روستاها در حاشیه و امتداد رودهای جهان، قابل تامل است.

با استفاده از این نقشه همچنین می توان نحوه توزیع جمعیت در سطح زمین را بررسی کرده و مناطق پر و کم تراکم را شناسائی کرد. این نقشه به صورت ترکیبی بوده و تصاویر مناطق مختلف در طول شب با یکدیگر مونتاژ شده اند زیرا در حالت طبیعی، هیچگاه تمامی بخش های کره زمین تاریک نیست. این نقشه همچنین به دانشمندان امکان بررسی نحوه استفاده از انرژی در بخش های مختلف جهان را داده و در زمینه پیش بینی و مواجه با بلایای طبیعی نیز کاربرد دارد.

نقشه تهیه شده ناسا از این نظر دارای اهمیت است که از سال 2012 تاکنون نقشه جدیدی در این رابطه تهیه نشده بود.