مصرف آووکادو به درمان سندرم متابولیک کمک می کند

به گزارش ایرنا،نشانگان سوخت و سازی یا سندرم متابولیت به مجموعه از عوامل خطرساز گفته می شود که خطر ابتلا به سایر وضعیت ها مانند دیابت نوع دو، بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهند.
این عوامل خطرساز شامل چاقی شکمی، سطوح پایین لیپوپروتئین پرچگالی (HDL) یا کلسترول 'خوب'- سطوح بالای تری گلیسرید بالا ، فشار خون بالا و قند خون ناشتای بالا هستند.
حضور دستکم سه عامل خطرساز دلیل تشخیص سندرم متابولیت است و پیروی از رژیم غذایی سالم یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری و یا درمان سندرم متابولیت است. 
مطالعات متعددی فواید احتمالی مصرف آوکادو بر سلامتی را نشان داده اند. برای مثال یک تحقیق که در سال 2014 مدیکال نیوز تودی منتشر شد، نشان داد که مصرف نصف آووکادو در وعده نهار به کاهش وزن کمک می کند؛ همچنین تعداد بیشتری از مطالعاتی که به تازگی انجام شدند، مصرف این میوه را با کاهش سطوح لیپوپروتیین کم چگالی یا کلسترول 'بد' ارتباط دادند.
فواید مصرف آووکادو برای سلامتی به مولفه های زیست فعال این میوه شامل کاروتنوئیدها، اسیدهای چرب، مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و روی و ویتامین های A، B، C و E نسبت داده شده است.
حسین حسین زاده از دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد و همکارانش در این مطالعه که به تازگی در مجله Phytotherapy Research منتشر شد، به بررسی این موضوع پرداختند که چه مقدار از این مولفه ها به مبارزه با عوامل خطرساز ابتلا به سندرم متابولیک کمک می کند.
محققان در این مطالعه نتایج مطالعات آزمایشگاهی و بالینی در زمینه اثرات آووکادو را بر سلامت متابولیک تجزیه و تحلیل کردند.
حسین زاده و همکارانش متوجه شدند که آووکادو قویترین تاثیر را بر سطوح لیپید دارد که سطوحی از کلسترول HDL، کلسترول LDL ، کلسترول کلی و تری گلیسریدها است.
این بررسی همچنین مدرکی را نشان داد مبنی بر اینکه آووکادو برای کاهش وزن مفید است. محققان به مطالعه ای استناد کردند که نشان داد بزرگسالان دارای اضافه وزن و یا چاق که برای شش هفته هر روز دستکم یک آووکادو مصرف می کردند، کاهش وزن قابل توجهی را در میزان وزن بدن، شاخص جرم بدن و درصد چربی بدن تجریه کردند.
علاوه بر این محققان یاد شده شماری از مطالعات را معرفی کردند که مصرف آووکادو را با کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون ارتباط می داد و شواهد نشان می دهند که این میوه همچنین می تواند به کاهش تصلب شریان – باریک شدن و یا سخت شدن رگ ها بر اثر تجمع پلاک ها- کمک کند.
حسین زاده و همکارانش به طور خاص متوجه شدند که تنها گوشت میوه آوکادو نیست که برای سلامت سوخت و سازی مفید است، بلکه پوست، هسته و برگ های این میوه نیز می توانند در این زمینه کمک کننده باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا