قهرمانهای علم

بدون شک می توان نخستین شورش علمی تاریخ را به نام آلبرت انیشتین ثبت کرد. هستم ژانویه سال 1930، اینجا در موزه نیویوک. فیلمی دیدنی درباره انیشتین و نظریه نسبیت عام که دنیا را تکان داده است به نمایش گذاشته می شود. انبوهی از جمعیت وارد موزه شده و مشغول تماشای فیلم هستند. البته انیشتین در سالن حضور ندارد و همزمان انبوهی از علاقمندان که شمارشان به حدود 4500 نفر می رسد در خارج از ساختمان موزه داد و فریاد می کنند. آنها بلیط ندارند و این یعنی خبری از تماشای فیلم نخواهد بود. در آن موقع «شیکاگو تریبون» مطلبی با یک تیتر جالب نوشت: نخستین شورش علمی تاریخ.

ماری کوری نامی فرانسوی داشت اما به رغم خواستگاه نامش، داستانش از سرزمین ایفل آغاز نمی شود. ماریا سالوم در سال 1867 در ورشوی لهستان چشم به جهان گشود. فقر خانواده و اینکه یک دختر بود شرایط سختی را برایش ایجاد کرده بود. او و سه خواهرش پس از به اتمام رساندن دوران نخست تحصیل، توانایی مالی لازم برای ادامه تحصیل را نداشتند. در آن دوران دانشگاههای لهستان دختران را ثبت نام نمی کردند اما او و یکی از خواهرانش از یک سازمان مخفی به نام Flying University برای ادامه تحصیل استفاده کردند. او در سال 1981 بار سفر به پاریس را بست تا دوران اصلی و تاریخ ساز زندگی اش آغاز شود. کشف پولونیوم و اورانیوم و در نهایت کسب جایزه نوبل فیزیک به اتفاق همسرش و همچنین بکرل نقطه اوج فعالیتهای علمی این زن محقق بوده است. ماری کوری در سال 1934 از دنیا رفت. مقالات و دست نوشته هایش آنچنان رادیواکتیو هستند که با گذشته حدود یک قرن، همچنان در جعبه های مخصوص سری نگهداری می شوند و برای ورق زدنشان باید حتما از دستکشهای ویژه ای استفاده کرد. کوری نخستین زن در تاریخ محسوب می شود که جایزه نوبل دریافت کرده است.

ایزاک نیوتون در روز کریسمس سال 1642 چشم به دنیا گشود. بسیاری او را هدیه ای ارزشمند به بشریت و جامعه علمی جهان می دانند. در دوران نوزادی و کودکی بیمار بود اما به طرز معجزه آسیایی زنده ماند. 23 سال بعد، مجموعه قوانینی را به دنیا معرفی کرد که به نام خودش ثبت شده است. با استفاده از این قوانین، درک ما از سیارات و رفتار آنها توسعه یافته است.

الساندرو ولتا نامی آشنا در دنیای علوم است. او در سال 1745 به دنیا آمد. بخشی از نام او یعنی ولت با زندگی انسانها گره خورده است. از این واحد سنجش برای اندازه گیری تفاوتها در هر آنچه مربوط به برق است استفاده می شود. این فیزیکدان ایتالیایی موفق به کشف گاز متان شد. او از زبانش برای تشخیص الکتریسیته استفاده می کرد و البته نباید از یاد برد که نخستین باتری الکتریکی را او اختراع کرد. ولتا در سال 1827 از دنیا رفت.

ماکس پلانک نظریه پرداز و فیزیکدان سرشناس آلمانی است که با ارایه نظریه کوانتوم در دنیا زبانزد شد. نام او عنوان واحدی در اندازه گیری است که از نظر تئوری کوچکترین طول قابل اندازه گیری در دنیا به حساب می آید. او در سال 1947 چشم از دنیا فرو بست.

الکساندر گراهام بل در سال 1847 چشم به این دنیا گشود و تا زمان مرگش در سال 1922 همواره یکی از چهره های علمی و تأثیرگذار دنیا به شمار می آمد. این مخترع اسکاتلندی تلفن را اختراع کرد. بخشی از نام وی یعنی «بل» در واحد اندازه گیری شدت یا بلندی امواج صوتی یعنی «دسی بل» به کار گرفته می شود.

برای بسیاری از محققان دوران معاصر، ایزاک آسیموف الهام بخش هیجان انگیز آنها در رسیدن به درجات علمی و ارایه دستاوردهای مختلف به حساب می آید. او در سال 1920 به دنیا آمد و در سال 1992 یعنی در 72 سالگی چشم از دنیا فرو بست. آسیموف در روسیه به دنیا آمد اما در آن سوی دنیا یعنی نیویوک بزرگ شد و به زندگی ادامه داد. تألیف بیش از 400 کتاب که البته تمامی آنها به مفاهیم علمی مربوط نمی شود، عمده کارهای وی طی بیش از نیم قرن فعالیت مستمر به شمار می آید.

استفان هاوکینگ، فیزیکدان و نظریه پرداز مشهور در عصر حاضر اگرچه با یک بیماری عجیب و غیرقابل علاج زندگی می کند اما این چیزی از تأثیرگذاریش کم نمی کند. او در سال 1942 به دنیا آمد و طی چند دهه گذشته کتابهای زیادی به رشته تحریر درآورده که همگی نشان از شجاعت و نگاه ماورایی در دنیای پیرامون دارد. او می گوید: هدف من ساده است، درک کامل از عالم و اینکه چرا عالم وجود دارد.

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله Discover فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا