ساخت لوح فشرده با ماندگاری صد هزارساله

امروزه استفاده از لوح های فشرده، یکی از رایج ترین روش های ذخیره اطلاعات است. این لوح های فشرده یا همان سی دی، اگرچه دارای مزایای متعددی است اما معایبی نیز دارد که از آن جمله می توان به عمر محدود و آسیب پذیر بودن آن در برابر خراش؛ حرارت و … اشاره کرد.

در شرایط عادی، لوح فشرده ساخته شده توسط پژوهشگران این موسسه می تواند به کاربران اجازه بازیابی اطلاعات را با کمترین خطا برای مدت یکصد هزار سال را داده و از آن مهم تر، این لوح فشرده در برابر آتش، سوانح طبیعی مانند سیل و … مقاوم بوده و حتی می توان از آن برای سفرهای فضائی استفاده کرد.

 به تازگی پژوهشگران کشور روسیه موفق به طراحی و ساخت نوعی لوح فشرده شده اند که می تواند برای یکصد هزار سال دوام آورده و در برابر آتش، آب و امواج فضائی مقاوم است. ساخت این فناوری به طور رسمی از سوی مدیر موسسه سازه های شیشه ای نانو لیزر در مسکو تائید شد.

در همین رابطه ایوان گلبوف اعلام کرد: در شرایط عادی، لوح فشرده ساخته شده توسط پژوهشگران این موسسه می تواند به کاربران اجازه بازیابی اطلاعات را با کمترین خطا برای مدت یکصد هزار سال را داده و از آن مهم تر، این لوح فشرده در برابر آتش، سوانح طبیعی مانند سیل و … مقاوم بوده و حتی می توان از آن برای سفرهای فضائی استفاده کرد.

این لوح فشرده از جنس شیشه کوارتز ساخته شده و دارای ابعادی مشابه سی دی های معمولی است. روش ذخیره سازی و ثبت اطلاعات در این لوح های فشرده نیز مشابه روش های مرسوم در سی دی ها، دی وی دی و بلو ری است.

ایوان گلبوف در تکمیل توضیحات خود افزود: نتایج مطالعات انجام شده نشان می دهد که به طور بالقوه امکان افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در این لوح های فشرده تا میزان یک ترابایت وجود دارد که ذخیره این میزان از اطلاعات به هیچ عنوان در لوح های اپتیکال فعلی امکان پذیر نیست.

از سوی دیگر اطلاعات ذخیره شده در هارد دیسک ها نهایتا تا 50 سال قابل استفاده بوده و در شرایط مناسب و مساعد استفاده از اطلاعات نوارهای مغناطیسی و انواع دیسک ها نیز بیم 60 تا 100 سال برآورد می شود.

به این ترتیب شاهد هستیم که ذخیره اطلاعاتی که قرار است برای بیش از یک صد سال مورد استفاده قرار گیرند، با دشواری رو به رو بوده و ساخت لوح فشرده جدید با قابلیت و عمر بالا، یک دستاورد مهم محسوب می شود. این لوح فشرده با عنوان لوح فشرده جاودان یا eternal نامگذاری شده است.

به گفته سازندگان این لوح فشرده، می توان اطلاعات را روی این لوح ذخیره کرده و در جائی خارج از کره زمین، برای مثال در ماه آن را نگهداری کرده و قرن ها بعد دوباره این اطلاعات را بازیابی و تصاویر و فیلم های موجود در آن را تماشا کرد.

آزمایش های مرتبط با این لوح فشرده انجام شده و پیش بینی می شود تولید و عرضه تجاری آن از سال 2021 میلادی آغاز شود.

 

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا