تولید امگا 3 و امگا 6 از پسماندهای غذایی

بدن انسان، قادر نیست برخی از اسید های چرب ضروری نظیر امگا 3 و امگا 6 را تولید نماید. بنابر این ضروری است تا این گونه اسیدهای چرب مهم از طریق منابع غذایی مصرفی انسان تامین شوند.

دلیل اهمیت این نوع اسید های چرب در آن جا است که آن ها پیش‌ساز مواد دیگری مثل انواع پروستاگلاندین ها و لوکوترین ها می باشند که نقش مهمی در درمان انواع بیماری ها ایفا می کنند. در این میان گاما لینولنیک اسید یا اختصارا GLA از مهم ترین اسید های چرب نوع امگا 6 است که در درمان بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی و همچنین سرطان نقش ویژه و پرکاربردی دارد.

بدن انسان، قادر نیست برخی از اسید های چرب ضروری نظیر امگا 3 و امگا 6 را تولید نماید. بنابر این ضروری است تا این گونه اسیدهای چرب مهم از طریق منابع غذایی مصرفی انسان تامین شوند.

تحقیقات پیشین نشان داده اند که برخی از گونه های قارچی مخصوصا انواع موسوم به «زیگومایست» از بهترین تولید کنندگان چربی هایی هستند که حاوی اسیدهای چرب ضروری فوق به شمار می روند.  لذا در این رابطه، محققینی از دانشگاه اصفهان در پژوهشی آزمایشگاهی، تلاش نموده اند تا با استفاده از این گونه قارچ ها و با بهره گیری از پسماندهای روغنی به تولید این اسیدهای چرب مفید بپردازند.

اهمیت این تحقیق از آن جا که این گونه پسماندها، منبعی ارزان قیمت و قابل تجدید به حساب آمده و از مکان های مختلفی نظیر رستوران ها قابل جمع آوری هستند، دوچندان می گردد.

نتایج این پژوهش که با استفاده نوعی قارچ زیگومایست به نام «موکور روکسی DSM1194» انجام گرفته است، نشان می دهد که بهترین شرایط تولید لیپید و اسیدهای چرب ضروری در زمان 72 ساعت و دمای 28 درجه و از پسماندهای روغنی به دست می آید.

همچنین بر اساس این نتایج که در فصل نامه «علوم و صنایع غذایی ایران» وابسته به دانشگاه تربیت مدرس انعکاس یافته، میزان GLA با اعمال شرایط بهینه حدود 50 درصد افزایش نشان می دهد.

به علاوه، یافته های این پژوهش نشان از آن دارد که نوع منبع کربن و منابع نیتروژن مورد استفاده برای مصرف قارچ ها به منظور تولید این اسیدهای چرب اثر متقابل معناداری داشته اند.

این نتایج ارزشمند می توانند در به کارگیری صنعتی قارچ های زیگومایست به منظور تولید اسیدهای چرب خانواده امگا و همچنین پژوهش های تکمیلی در این خصوص به کار گرفته شوند.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: میرباقری، م. و همکاران. 1396. بهینه سازی تولید میکروبی اسیدهای چرب ضروری تولید شده توسط موکور روکسی با استفاده از پسماندهای روغنی‌. علوم و صنایع غذایی ایران، 14(62): 165-155.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا