اتصال مغز و کامپیوتر با کمک محقق ایرانی

ایلان ماسک از یک سو سر در فضا دارد و از سوی دیگرجهان درون مغز انسان را می‌کاود. او کارآفرین و کسی است که جهان ما باید بیشتر از امثال او در خودش داشت. تخیل و رویاپردازی‌های او حد و مرزی ندارد. با این حال آنچه ماسک امروز صاحب آن است و به ان شناخته می‌شود، به تمامی حاصل خلاقیت خودش نیست. اما او صاحب دیدی بزرگ و درست در زمینه علم و تکنولوژی است و دست رد به سینه هیچ پیشنهاد هیجان انگیزی نمی‌زند و پژوهش پروژه خوبی نیست که از چشمش پنهان بماند. این همان اتفاقی است که برای پروژه اتصال مغز و کامپیوتر که محقق ایران پدرام محسنی آنرا ثبت کرد افتاده است.

به گزارش سیناپرس و به نقل از مهرنیوز؛ الون ماسک شرکت تازه ای به امپراطوری خود افزوده است. او در Neuralink مغز انسان را به رایانه متصل می کند. اما کمتر کسی می داند که پایه گذار این شرکت یک محقق ایرانی بوده است. هفته گذشته بود که میلیاردر ماجراجوی این روزهای دنیای فناوری یعنی الون ماسک شرکتی متفاوت از سایر شرکتهایش را راه اندازی کرد. او در Neuralink ایده هیجان انگیز مرتبط کردن مغز انسان و رایانه را محقق می کند.

الون ماسک که در ماههای اخیر و در پی موفقیتهایش در شرکت فضایی اسپیس ایکس و مجموعه خودروسازی تسلا و همچنین SolarCity و Hyperloop حسابی خبرساز شده است حالا در تلاش است تا این دستاوردها را در شرکت جدیدش هم ادامه دهد.اما همچنان که خبرهای این رویداد در محافل علمی منتشر می شود به تدریج نام یک محقق ایرانی هم به گوشها می رسد: پدارم محسنی. او یک مهندس برق در اوهایو آمریکاست.محسنی در ژانویه گذشته عنوان Neuralink را به ماسک فروخت. محسنی از محققان دانشگاه کیس وسترن رزرو آمریکاست که همراه با یکی از همکارانش نام تجاری Neuralink را در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک استارتاپ پایه گذاری کرد.آنها دستگاهی تولید می کنند که می تواند به افراد متأثر از جراحات مغزی کمک کند. اما این دو محقق در جذب سرمایه گذار موفقیتی به دست نیاوردند تا اینکه با پیشنهاد چشمگیری برای خریداری عنوان شرکتشان روبرو شدند. آنها پذیرفتند اما نمی دانستند که خریدار کسی نیست جز الون ماسک که بر اساس اعلام نشریه معتبر «فوربس» ارزش خالص دارایی اش چیزی درحدود ۱۴.۷ میلیارد دلار است. محسنی درباره این معامله می گوید: او (ماسک) با ما مذاکره کرد و اکنون مالک قانونی Neuralink است. به نوشته تکنولوژی ریویو، این محقق ایرانی نه تنها احساس بدی ندارد بلکه هیجان زده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا