ستارگان، منشاء فلورین خمیردندان هستند

سیناپرس: منشاء پیدایش فلورین همیشه یکی از بحث برانگیزترین مسائل علمی بوده است. تاکنون سه نظریه اصلی در مورد پیدایش این ماده مطرح شده است. با این حال اخترشناسان دانشگاه لوند سوئد به همراه گروهی دیگر از دانشمندان ایرلندی و آمریکایی در مطالعه اخیر خود درباره منشاء ایجاد فلورین به این نتیجه رسیدند که این ماده در ستارگانی شبیه به خورشید، ولی به مراتب سنگین تر از آن ایجاد شده است. گفتنی است ستارگان پس از مرگ، ماده اصلی سازنده سایر ستارگان و سیارات نظیر خورشید و سیارات منظومه شمسی هستند.

در این مطالعه، ستارگانی در دوره های زمانی تاریخی مورد بررسی قرار گرفتند تا میزان فلورین موجود بررسی شود. این کار با تحلیل نور ساطع شده از ستاره امکان پذیر است. در واقع با ارزیابی طول موج نور ستارگانی که به زمین می رسند، می توان عناصر موجود در آنها را شناسایی کرد. در این مطالعه، پژوهشگران از تلسکوپی در جزیره هاوایی و نیز ابزار جدیدی برای ارزیابی نور دارای طول موج فروسرخ استفاده کردند.

عناصر مختلف در فشار و دماهای متفاوتی درون ستارگان ایجاد می شوند. فلورین جزو موادی است که در مراحل پایانی عمر یک ستاره شکل می گیرد. در این دوره زمانی، ستاره رشد قابل توجهی یافته و به آن چه در اصطلاح «کوتوله سرخ» نام دارد بدل می شود. سپس ستاره متلاشی شده و یک «نوبلای سیاره ای» را تشکیل می دهد. در همین مرحله است که فلورین با گاز اطراف ستارگان ترکیب شده و آن چه «محیط بین ستاره ای» نامیده می شود را ایجاد میکند. محیط بین ستاره ای همان منشاء پیدایش ستارگان و سیارات جدید است. در واقع خورشید و سایر سیارات منظومه شمسی نیز از همین محیط بین ستاره ای ایجاد شده اند.

این پژوهشگران در گام بعدی تحقیقات خود می خواهند به بررسی سایر ستارگان بپردازند و ببینند که آیا فلورین در سالهای آغازین شکل گیری کیهان . پیش از شکل گیری نخستین کوتوله سرخ ایجاد شده است یا خیر.

منبع: sciencedaily