دفن زباله شهری در چرنوبیل اتمی ویران شده

ه گزارش ایرنا، شهرداری کی یف پایتخت اوکراین هم اکنون در حال بررسی دفن زباله های شهری در منطقه ممنوعه چرنوبیل است که شامل 230 هزار هکتار می شود.
روزنامه روسی راسیسکایا گازتا روز سه شنبه نوشت: پتر پانتلیف معاون شهردار کی یف اعلام کرده است که می توان در این منطقه با ایجاد زباله گاههای بزرگ، زباله های شهری مناطق مختلف را دفن کرد.
براساس قانون، گستره منطقه ممنوعه چرنوبیل شامل 30 کیلومتر مربع دایره وار از مرکز نیروگاه می شود که سال 1986 زمان شوروی در پی یک انفجار اتمی ویران شد.
اوکراین پیش از فروپاشی شوروی در سال 1991 از چهار مرکز نابودی زباله برخوردار بود، ولی اکنون فقط یک کارخانه فعال است و نمی تواند پاسخگوی زباله تولیدی باشد که سالانه به یک میلیون و 100 هزار تن می رسد.
براساس آمارهای انتشار یافته، 97 درصد زباله ها در 6700 زباله گاه در مناطق مختلف اوکراین انباشته می شود.
حادثه چرنوبیل ساعت یک و 24 دقیقه بامداد 26 آوریل سال 1986 رخ داد و شعله‌ای رنگین کمان به بلندای 1000 متری آسمان اوکراین را نورانی کرد که حتی سبب فوران ابرهای اتمی به جو شد.
اکنون نیز مناطق نزدیک نیروگاه چرنوبیل پس از گذشت 30 سال به دلیل وجود ماندگاری آلودگی شدید پرتوی و رادیو اکتیوی برای 20 هزار سال و مناطق پیرامونی هم حداقل برای سه هزار سال غیرقابل سکونت تشخیص داده شده است.
انفجار در راکتور شماره چهار نیروگاه هسته ای چرنوبیل شمار زیادی کشته و مصدوم برجای گذاشت، صدها هزار نفر را از خانه و کاشانه خود کوچاند و یک منطقه بزرگ با پیشرفته ترین تاسیسات و یک شهر با امکانات رفاهی عالی ویژه کارکنان این نیروگاه نیز غیرقابل استفاده شد.
اکنون میانگین خطر آلودگی رادیواکتیوی برای سلامتی انسان در منطقه چرنوبیل چهار بار کمتر از زمان وقوع سانحه است، ولی باز هم خطرناک ارزیابی می شود و هنوز حدود 200 تن مواد رادیواکتیو در این محل وجود ارد.
این واقعه با هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیارد دلار پرخرج ترین حادثه تاریخ بشمار می‌رود و در زمان حاضر نیز اقدام ها برای تامین ایمنی راکتور منفجر شده نیروگاه هزینه های سنگینی در بردارد و مهمترین آن احداث طاق پوششی فولادی به ارزش 1.5 میلیارد یورو می باشد که مراحل نهایی آن در حال تکمیل است.
بر اساس طرح موجود، طاق فولادی بنای برجای مانده از راکتور چهارم را به صورت کامل خواهد پوشاند و از نشت بیشتر مواد رادیواکتیو برای 100 سال آینده جلوگیری خواهد کرد که بودجه آن نیز با کمک بیش از 40 دولت تامین شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا