تلاش چین برای حفظ ماهی های خاویاری

ماهی های استروژن یکی از انواع ماهی های خاویاری هستند که به دلیل ارزش بالای غذائی و اقتصادی این ماده، نقش مهمی در اقتصاد کشورهای دارای این منابع ایفا می کنند. این موضوع سبب شده است تا در بسیاری از نقاط جهان شاهد صید بی رویه این ماهی ها بوده و در دهه های اخیر از جمعیت ماهی های استروژن به طرز چشمگیری کاسته شود. دریای خزر در شمال ایران دارای یکی از غنی ترین ذخایر ماهی های استروژن بوده و محصولات این منطقه از نظر کیفیت نیز در سطح جهانی شناخته شده است اما این موضوع به معنی عدم وجود این ماهی در سایر نقاط جهان نبوده و در بخش های مختلفی از جمله چین در آسیا و دریای سیاه در اروپا نیز ماهی های استروژن وجود دارند.

موارد متعددی چون عملیات عمرانی در آب ها، ترافیک دریایی و رودخانه ای، آلودگی محیط زیست و فعالیت های انسانی در کنار صید بی رویه سبب شده است تا این ماهی ها در معرض انقراض قرار گیرند.

این ماهی دارای ابعادی بین یک متر تا 2 و نیم متر بوده و پس از بلوغ؛ همه ساله تخمگذاری می کنند. ماهیان خاویاری چینی با نام مستعار پانداهای آبزی  به عنوان یک موجود وحشی در لیست جانوران تحت حفاظت مراکز حفاظتی قرار دارد. محققان موسسه تحقیقات ماهیان خاویاری چینی در بارور کردن مصنوعی و تخم ریزی این گونه ماهی ها در سال های گذشته موفق بوده اند.

ماهیان خاویاری چینی از خانواده Acipenseridae گروهی از ماهی ها هستند که در خطر انقراض قرار داند. قابل توجه است که این ماهی ها از لحاظ تاریخی در چین، ژاپن و شبه جزیره کره ماهی مهاجر محسوب شده اما بر اثر شکار زیاد و از دست رفتن بسیاری از زیستگاه های طبیعی، نسل آن ها در خطر انقراض قرار دارد. کشور چین با یک برنامه ریزی طولانی مدت اقدام به پرورش و رها سازی این گونه ماهی کرده است تا آنها را از خطر انقراض نجات دهد .

به تازگی دولت چین برای احیای جمعیت این ماهی ها اقدام به رها سازی 500 قطعه استروژن در رود یانگ تسه کرده و تلاش می کند تا این ماهی های نادر را از انقراض نجات دهد. عملیات فوق در هفته گذشته انجام شده و بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده در این رابطه،ماهی های رها شده در طبیعت دارای طیف سنی بین سه تا شش سال بوده و در حدود 110 سانتیمتر طول داشته و عمدتا امکان جفت گیری و تکثیر در طبیعت را دارند. وزن این ماهی ها نیز به طور متوسط 5 و نیم کیلوگرم بود.

شایان ذکر است که این برنامه در راستای اهداف مرکز پژوهش های ماهی استروژن در چین انجام شده و پنجاه و نهمین باری است که این ماهی ها پروش یافته و در طبیعت رها می شوند. طی این پروژه تا کنون از سال 1980 میلادی تا امروز بیش از 5 میلیون ماهی استروژن در زیستگاه های بومی خود در شرق آسیا  رهاسازی شده اند.

برخی پژوهشگران اعتقاد دارند ماهی های استروژن از زمان دایناسورها تاکنون بقا یافته و عمر این گونه جانوری بیش از 140 میلیون سال است.

متاسفانه موارد متعددی چون عملیات عمرانی در آب ها، ترافیک دریایی و رودخانه ای، آلودگی محیط زیست و فعالیت های انسانی در کنار صید بی رویه سبب شده است تا این ماهی ها در معرض انقراض قرار گیرند. ماهی های استروژن به طور طبیعی در فصل تخمگذاری از دریا ها به سمت رودخانه مهاجرت کرده و تخم های خود را در لا به لای گل و لای بستر رودها قرار می دهند.

 

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا