آشپزی با طعم ریاضی

چندي پيش چنگ در مصاحبه با گاردین به سوالاتی در مورد ریاضیات پاسخ می دهد.

نظریه دسته های مرتبه بالا (higher-dimensional category theory) چیست؟

کاری که این نظریه برای ریاضیات انجام می دهد، درست مشابه کاری است که ریاضیات برای جهان انجام می دهد – ارتباط بین همه چیز را برقرار کرده و الگوهای بین اشیاء را برجسته می سازد؛ بنابراین می توانیم به صورت کارآمدتری از قدرت مغزی خود استفاده کنیم.

شما عنوان کردید که باید جهان را از "هراس ریاضیات" پاکسازی کرد؛ در این مورد توضیح دهید.

متأسفانه نوع ریاضیاتی که در مدارس تدریس می شوند، اغلب در زندگی بیشتر مردم کاربرد ندارند؛ به عنوان مثال مردم می گویند "حل یک معادله درجه دوم در کجای زندگی من کاربرد دارد؟" نوع ریاضیاتی که من تدریس می کنم، تفکر منطقی (logical thinking) است، فکر کردن در مورد موقعیت ها، درک کردن علت آنچه باعث می شود چیزی اتفاق بیافتد یا کاری انجام شود.

چرا از پخت و پز برای کشف ریاضیات استفاده می کنید؟

همیشه هنگام تدریس، داستان تعریف می کنم، چراکه می خواهم هر فردی آن را به چیزی در زندگی واقعی تعمیم دهد. متوجه شدم هر زمان این داستان با آشپزی همراه باشد، علاقه مندی افراد بیشتر می شود. روزی یکی از دانشجویان گفت، "با استفاده از کوکی های اورئو ریاضی را توضیح دهید". از این طریق براحتی موضوع را توضیح دادم و ناگهان همگی، مبحث ریاضی را یاد گرفتند . من متوجه شدم که می توان هرچیزی را با استفاده از قیاس غذایی توضیح داد.

دستور غذایی مبتنی بر ریاضی مورد علاقه شما چیست؟

یکی از آنها، دستور پخت شیرینی ناپلئونی (millefeuille) است که در یک برنامه تلویزیونی با استفان کولبرت، (با استفاده از علم ریاضی) آن را تهیه کردیم. ریاضیات تماما قیاس و شباهت است. آنچه در تلاش برای انجام آن هستم، ارائه ایده و راه حل های جدید (برای یادگیری ریاضی) است.

عنوان می شود که رویکرد شرق آسیا بهترین روش آموزش ریاضیات است. نظر شما چیست؟

گفته می شود که مردم شرق آسیا در ریاضیات بسیار قوی هستند و من از آنجا که اصلاتا چینی هستم، این مسأله را زیاد شنیده ام. این دیدگاه کمی نژادپرستانه است و تلاش می کنم که این دیدگاه را تغییر دهم.

از سال 1936 تاکنون، تنها یک خانم – مریم میرزاخانی – موفق به دریافت مدال فیلدز (Fields medal) شده است. آیا ریاضیات از مشکل ذهنیت مردانه رنج می برد؟

خوشحالم که بگویم من این شرایط را تجربه نکرده ام. ریاضیات درگیر حل مسائل بزرگ و اثبات قضایای مهم به جای نظریه سازی است. امی نوتر (Emmy Nӧther) یکی از بانوان ریاضیدان بزرگ آلمان بود (دهه 1930) که بدلیل زن بودن نتوانست جایگاه اصلی خود را داشته باشد، اما به کار و تحقیقات خود ادامه داد. در مورد مدال فیلدز، اشکال مربوط به تسلط مردان نیست، بلکه مشکل اصلی پرداختن به موضوعات قدیمی است.  

آیا منطق محدودیت دارد؟

قطعا، اما محدودیت در حال تغییر هستند. تصورم این است که منطق، کره ای در مرکز تفکر ماست و هر زمان که بیشتر ریاضیات یاد بگیریم، جزئیات بیشتری در بخش مرکزی جای می گیرد و براین اساس، منطق در حال رشد است. زیباترین بخش، مرز بین آن چیزی است که به صورت منطقی درک می کنیم یا نمی کنیم. هرچه بیشتر درک کنیم، این مرز بیشتر می شود، چرا که این سطح کروی درحال رشد است.

به گزارش سیناپرس، این ریاضیدان چند سال قبل با انجام محاسبات دقیق، مدعی ارائه فرمولی برای تهیه با کیفیت‌ترین و خوش طعم‌ترین پیتزا شده بود. تحقیقات یوگنیا چنگ نشان می‌دهد، حتی اگر نسبت خمیر و چاشنی بدقت کنترل شود، با تغییر اندازه پیتزا، طعم آن نیز تغییر می‌کند و پیتزاهای کوچک تر در مقایسه با پیتزاهای بزرگتر بطور معمول از چاشنی بیشتری در هر تکه برخوردار هستند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: theguardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا