کاهش هزینه پرتاب راکت ها ماهواره بر پروتون

ایگور کوماروف Igor Komarov رئیس ارشد سازمان فضائی روسیه روز گذشته اعلام کرد : " هزینه پرتاب راکت های ماهواره بر خانواده پروتون ، نوع Proton-M طی دوازده ماه گذشته کاهش زیادی داشته است . بر این اساس هزینه عملیات پرتاب این راکت های ماهواره بر از 95 میلیون دلار به 70 میلیون دلار کاهش یافته است . "
وی در ادامه سخنان خود ضمن استقبال از این موضوع گفت : " در سال گذشته یک راکت پروتون در حدود 95 میلیون دلار قیمت داشت در حالی که امروزه با توجه به اصلاحات انجام شده در مرکز خرونیچف Khrunichev ، این مبلغ به قیمتی در حدود 69 تا 70 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است .
وی در خاتمه خاطر نشان کرد که به این ترتیب ، انجام پروزه مشترک پرتاب تجاری راکت های پروتون که با همکاری مشترک امریکا و روسیه انجام می شود ، همچنان سودمند بوده و قابل اجرا است .
راکت های فضاپیمای نسل پروتون – ام در واقع مدل به روز رسانی شده و پیشرفته نسل راکت های پروتون ساخته شده در زمان اتحاد جماهیر شوروی هستند که توسط مرکز مطالعات و تولیدات فضائی Khrunichev طراحی و ساخته شده اند . تاکنون دویست ماموریت فضائی با استفاده از راکت فضاپیمای پروتون – ام  تنها  از پایگاه فضائی روسیه در بایکونور قزاقستان انجام شده و همچنین  هشتاد و یک ماموریت این راکت های فضاپیما از مراکز مختلف فضائی دیگر با موفقیت به ثبت رسیده است . لازم به ذکر است که نخستین عملیات فضائی راکت های پروتون – ام در تاریخ 7 آپریل در فصل بهار سال 2001 میلادی انجام شد .
نخستین راکت فضا پیمای خانواده پروتون در سال 1995 میلادی ، آزمایش شد . البته باید به این نکته اشاره کرد که پیش از این چندین آزمایش راکت فضاپیمای پروتون با شکست رو به رو شده است و به همین دلیل آژانس فضائی روسیه در نظر دارد نسل جدید از راکت های موسوم به آنگارا را طراحی کرده و مورد استفاده قرار دهد .
در حقیقت ایده استفاده از راکت های آنگارا بیست سال پیش شروع شده و دولت روسیه تاکنون در حدود سه میلیارد دلار برای این پروژه هزینه کرده است.
روسیه در حال حاضر بیشتر شلیک های فضائی خود را با استفاده از راکت های حامل فضاپیمای خانواده پروتون انجام می دهد و بر همین اساس شبکه خبری اینتر فاکس Interfax news agency از مقامات آژانس فضائی روسیه نقل قول کرده است که : در حال حاضر برای صحبت از توقف استفاده از راکت های پروتون خیلی زود است.