رهایی از «اضطراب امتحان» با عملکرد صحیح خانواده

اضطراب امتحان دانش آموزان از جمله مهم ترین مسائلی است که نوجوانان را درگیر خود می‌ کند. عوامل متعددی در شکل گیری و تقویت اضطراب امتحان نقش دارند که از آن جمله می‌ توان به عملکرد خانواده و سطح تمایزیافتگی افراد اشاره کرد.

با توجه به اهمیت این موضوع، محققینی از دانشگاه کردستان به مطالعه رابطه بین عملکرد خانواده و اضطراب امتحان با توجه به نقش واسطه ای تمایز یافتگی در بین دانش آموزان پسر پرداخته اند.

امتحان، یکی از پراسترس‌ترین مراحل زندگی آموزشی دانش‌آموزان است. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که عملکرد صحیح خانواده در قبال فرزندان، می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب در این هنگام آزمون‌ها بینجامد.

در این پژوهش توصیفی، 140 دانش آموز به صورت تصادفی از میا‌ن دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان ملایر انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز برای پژوهش با استفاده از پرسشنامه های عملکرد خانواده (FAD)، سطح تمایز یافتگی (DSI) و اضطراب امتحان (TAQ) از آن ها جمع آوری گردید. سپس این داده های خام با استفاده از روش های آماری و با به کارگیری نرم افزارهای کامپیوتری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

نتایج بررسی های این پژوهش نشان می دهد که عملکرد خانواده تاثیر بسیار زیادی در میزان اضطراب امتحان دانش آموزان دبیرستانی داشته است.

بر این اساس، نتایج تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از آن است عمکرد خانواده هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم یعنی از طریق تمایزیافتگی  بر اضطراب امتحان دانش آموزان تاثیرگذار است.

به عبارت دیگر یافته های این مطالعه که در فصل نامه «روان شناسی مدرسه» وابسته به دانشگاه محقق اردبیلی منتشر گردیده، نشان از آن دارد که هر کدام از متغیر های عملکرد خانواده و تمایز یافتگی رابطه منفی معناداری با اضطراب امتحان دارند.

با در نظر گرفتن این نتایج، به نظر می رسد بایستی در این خصوص اطلاع رسانی بیشتری نموده و خانواده ها را از ضرورت همراهی با فرزندان در هنگام امتحانات بیشتر آگاه نمود.

گفتنی است بنا به اعتقاد محققین، یکی از مهم ترین ویژگی های یک خانواده سالم، کمک به اعضای خود در جهت تمایزیافتگی است، به این معنا که افراد خانواده یاد بگیرند کارکردهای عقلانی و احساسی خود را از هم جدا نموده و همچنین تفکیک مناسبی بین کارکردهای خود و دیگر اعضای خانواده داشته باشند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: یوسفی، ن. و همکاران. 1396. بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و اضطراب امتحان، با نقش واسطه‌ای تمایز یافتگی در دانش آموزان. روان شناسی مدرسه، 5(4): 74-52.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا