فریز 100 نمونه در بانک بند ناف خون قزوین

خدیجه شعبانی، با اشاره به حضور مرکز درمان جهاد دانشگاهی در نمایشگاه نقش مشارکت زنان در توسعه پایدار، اظهار کرد: بانک بند ناف خون قزوین از بهمن‌ ماه سال 1392 به‌عنوان بیست و دومین نمایندگی بانک خون بند ناف کشور فعالیت خود را زیرنظر جهاد دانشگاهی استان قزوین آغاز کرده است.

وی افزود: با توجه به برگزاری نمایشگاه نقش مشارکت زنان در توسعه پایدار،‌ مرکز درمانی جهاددانشگاهی و بند ناف خون قزوین ضمن حضور در نمایشگاه به ارائه مشاوره رایگان در خصوص چگونگی فعالیت بانک خون و مشاوره‌های تکمیلی در زمینه چگونگی خونگیری و اهمیت آن می‌پردازند.

مسئول دفتر خون بند ناف رویان واحد قزوین تصریح کرد: خون بند ناف، خونی سرشار از سلول‌های بنیادی مغز استخوان است که در جفت جریان دارد این خون معمولاً در درمان بیماری‌های کم خونی ارثی، سرطان خون و بیماری‌های که طی آن سیستم ایمنی نیازمند مغز استخوان است به‌کار می‌رود.

وی تاکید کرد: معمولاً پس از تولد نوزاد، خون باقی‌مانده در بند ناف به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود اما در بانک خون بند ناف، خدمات جمع‌آوری، جداسازی و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزادان طی توافق با والدین انجام می‌شود.

شعبانی خاطرنشان کرد: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان هستند و هم‌چنین در اثر تکثیرهای پی‌درپی دچار پیری نمی‌شوند به‌طوری‌ که با تزریق و یا جایگزینی آن‌ها در مناطقی که به‌ صورت جدی آسیب‌ دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی آن کمک کنیم.

مسئول دفتر خون بند ناف رویان واحد قزوین یادآور شد: در این بانک، خانواده‌هایی که تمایل داشته باشند می‌توانند خون بند ناف نوزاد خود را اهدا کنند تا برای فرد دیگری که نیاز به پیوند دارد مورداستفاده قرار گیرد که نمونه اهداء شده در مالکیت بانک خون بند ناف عمومی بوده و ضمانتی وجود ندارد که فرد اهداء کننده در آینده خودش از آن استفاده کند.

شعبانی ادامه داد: انجام آزمایشات مادر در ماه نهم بارداری، تائید آزمایشات توسط واحد پذیرش و عقد قرارداد و دریافت کیت خون‌گیری، جمع‌آوری نمونه، تحویل نمونه جمع‌آوری ‌شده به بانک خون، پردازش سلولی و فریز نمونه و صدور کارت فریز از مراحل عضویت و نگهداری نمونه در بانک خون بند ناف است.

وی اظهار کرد: نمونه خون‌های بند ناف به مدت 20 سال در بانک خون بند ناف نگهداری می‌شوند که در سال اول مبلغ 2 میلیون و 100 هزار تومان و بعد از آن سالانه 160 هزار تومان جهت نگهداری به بانک پرداخت می‌شود، این نمونه‌ها در حال حاضر برای بیماری‌های خونی مورداستفاده قرار می‌گیرد اما پیش‌بینی می‌شود طی 10 سال آینده برای سایر بیماری‌ها از جمله درمان دیابت استفاده شود.

مسئول دفتر خون بند ناف رویان واحد قزوین متذکر شد:‌ مادران باردار برای مشاوره می‌توانند به نمایشگاه نقش مشارکت زنان در توسعه پایدار واقع در سرای سعدالسلطنه یا به مرکز درمان جهاددانشگاهی واقع در قزوین- فلسطین شرقی ابتدای خیابان توحید، بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان مراجعه و یا با شماره تلفن 02833335007 تماس گیرند.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه نقش مشارکت زنان در توسعه پایدار از 22 تا 27 فروردین‌ ماه صبح‌ها از ساعت 10 تا 13 و بعدازظهرها از ساعت 17 الی 21 در سرای سعدالسلطنه میزبان بازدیدکنندگان است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا