عطر قهوه اسپرسو ایتالیایی در فضا می‌پیچید

 پرتاب کپسول باری دراگون متعلق به شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس که برای روز گذشته برنامه‌ریزی شده بود، بدلیل شرایط نامناسب جوی لغو و به امروز (سه‌شنبه) موکول شد. دراگون در این مأموریت حامل تجهیزات علمی، آب و غذا و قهوه‌ساز اسپرسوی ایتالیایی است.

دستگاه قهوه‌ساز آزمایشی ISSpresso برای «سامانتا کریستوفورتی»، فضانورد زن آژانس فضایی اروپا (ESA) ساخته شده است. قرار بود این قهوه‌ساز مدت کوتاهی پس از رسیدن این فضانورد و در ماه ژانویه به ایستگاه فضایی فرستاده شود، اما به دلیل انفجار کپسول باری سیگنوس در زمان پرتاب، این قهو‌ه‌ساز از بین رفت.

کارخانه قهوه‌ Lavazza با همکاری شرکت مهندسی Argotec در تورین و همچنین آژانس فضایی ایتالیا این دستگاه قهوه‌ساز را ساخته‌اند؛ ناسا ایمنی این دستگاه را تایید کرده است.

ناسا به دنبال ایجاد محیطی آرامش‌بخش برای فضانوردان ایستگاه فضایی است و ارسال دستگاه قهوه‌ساز به فضا نیز به همین منظور انجام می‌شود؛ تیم کنترل مأموریت ناسا همچنین امکان دسترسی فضانوردان به ایمیل، تلفن، اخبار و برنامه‌های ورزشی زنده را فراهم کرده است.

کپسول باری دراگون در این مأموریت همچنین حامل تجهیزات آزمایشگاهی برای «اسکات کلی» است که برای یک مأموریت یکساله، دو هفته پیش به ایستگاه فضایی رسید. این ششمین محموله باری شرکت کالیفرنیایی اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی است که از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب می‌شود.

این شرکت قصد دارد پس از ارسال فضاپیمای دراگون به ایستگاه فضایی، اولین مرحله موشک فالکون 9 خود را برای فرودی نرم بر روی یک کشتی پهپاد در اقیانوس آتلانتیک به زمین بازگرداند.

اسپیس‌ایکس این مانور موشک قابل‌استفاده مجدد را یک بار دیگر در زمان پرتاب قبلی کپسول دراگون در ماه ژانویه انجام داده بود که با وجود فرود موفق بر روی سکوی کشتی بدون‌سرنشین، به دلیل شدت برخورد، منفجر شد.

به گزارش ایسنا،به گفته الون ماسک، بنیان‌گذار شرکت اسپیس‌ایکس، مایع هیدرولیک مرحله اول موشک به پایان رسیده بود و از این رو فرود کاملی انجام نشد؛ وی اعلام کرده بود که رانشگر امروز که قرار است بر روی سکوی یک کشتی پهپاد فرود بیاید، از سوخت هیدرولیکی بیشتری برخوردار خواهد بود.

آزمایش جدید، بخشی از تلاش اسپیس‌ایکس برای تولید موشک‌های قابل استفاده مجدد است؛ چنین فناوری‌هایی می‌توانند هزینه‌های پرواز فضایی را تا 100 درصد کاهش داده و به بازشدن درهای جدید اکتشاف در فضا کمک کند.

کپسول باری دراگون پس از رسیدن به مقصد، حدود پنج هفته به این مدارگرد 100 میلیارد دلاری متصل خواهد بود و سپس با 1370 کیلوگرم محموله متشکل از ابزار علمی، سخت‌افزار و زباله‌های ایستگاه به زمین بازمی‌گردد.

این کپسول در اقیانوس آرام فرود آمده و سپس توسط یک قایق بازیابی خواهد شد. دراگون در حال حاضر تنها فضاپیمایی است که می‌تواند محموله‌ها را به زمین بازگرداند؛ سایر فضاپیماها در حرارت جو زمین سوخته می‌شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا