بررسی گسل زمین لرزه خراسان

بر این اساس نگاهی به رخداد‌های تاریخی ثبت شده و حتی ثبت نشده که با استفاده از روش‌های دیرینه لرزه شناسی به دست می‌آیند، به ما می‌گوید که حداکثر توان یک گسل برای ایجاد لرزش چقدر است. اگر این داده‌های تاریخی در دست نباشد، آن‌وقت محققان لرزه‌شناس با استفاده از روش‌های دیگر از جمله طول گسل، محل قرار گیری و … تخمینی از حداکثر توانایی گسل به دست خواهند آورد. اما در مورد زلزله سنگ سفید خراسان رضوی خوشبختانه داده‌های تاریخی وجود دارد. آن‌طور که معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی لرزه‌شناسی می‌گوید؛ این گسل قبلا حداقل یک زمین لرزه با همین ابعاد ایجاد کرده است.

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایسنا؛ مدیرگروه زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه زلزله‌شناسی با تاکید بر این‌که بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که گسل زلزله سفیدسنگ خراسان رضوی، تاکنون زلزله‌های مهمی ایجاد نکرده است، گفت: «تاکنون 8 پس‌لرزه در منطقه سفیدسنگ به ثبت رسیده است». دکتر مهدی زارع افزود: «این زلزله در ساعت 10 و 39 دقیقه امروز چهارشنبه 16 فروردین ماه در خراسان رضوی رخ داده است». وی ادامه داد: «تا کنون 8 پس‌لرزه با بزرگای بیش از 3.5 رخ داده و آخرین پس‌لرزه با بزرگای 4.9 به ثبت رسیده است».

محدوده تقریبی احساس زمین لرزه سفید سنگ خراسان

زارع با اشاره به گسل مسبب این رخداد لرزه‌ای، خاطر نشان کرد: «بررسی تاریخی گسل مسبب این زلزله نشان می‌دهد که زلزله‌های مهمی نداشته، ولی تاکنون چندین زلزله با بزرگای 6 ریشتر را ایجاد کرده است».

مدیر گروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه زلزله در عین حال از ثبت یک زلزله با بزرگای 6 ریشتر در ابتدای سده بیستم خبر داد و یادآور شد: «در حدود 114 سال گذشته زلزله 6.2 ریشتری در منطقه سفیدسنگ به ثبت رسیده است و امروز نیز زلزله 6 ریشتری در آن رخ داد».

 

بررسی گسل نشان دهنده ساز و کار فشاری گسل و امتداد شمال غربی- جنوب شرقی آن است

وی اضافه کرد: «گسل مسبب نیز راستایی شمالغربی-جنوبشرقی با تمایل شرقی-غربی داشته و سازوکار آن نیز فشاری بوده است. گسل مسبب این زمین‌لرزه به احتمال زیاد روندی گسله است که از فریمان به موسی‌آباد می‌رسد و از شمال سفید سنگ عبور می‌کند». زارع با اشاره به عمق این زمین‌لرزه، گفت  برآورد می‌شود که عمق زمین‌لرزه امروز بین 12 تا 15 کیلومتر بوده باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا