ضرورت ایجاد شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت

به گزارش ایسنا، منوچهر منطقی در برنامه پایش با موضوع اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: یکی از بحث‌های مهم در تولید، نگاه ویژه به صنایع موجود است و باید صنایع موجود را از دو منظر ایجاد فناوری جدید در تولید محصول و ارتقای آن نوسازی کنیم.

وی افزود: باید به تعداد صنایع موجود شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم که بتوانند صنایع موجود در کشور را بازسازی کنند.
به گفته منطقی، از دیگر بحث‌های مهم این است که بتوانیم شرکتهای دانش‌بنیان را افزایش دهیم و با ایجاد شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولاتی باارزش افزوده بالاتر در کشور تولید کنیم.

وی تصریح کرد: اگر یک بررسی و تحقیق در کشورهای پیشرفته داشته باشید، متوجه خواهید شد که این کشورها برای تولید محصولات جدید یا افزایش تولیدات خود، معمولا مجموعه فیزیکی زیادی ایجاد نکرده و از همان مجموعه‌های موجود استفاده می‌کنند.
رییس مرکز ملی فضایی ایران با اشاره به مشکل موجود در صنعت کشور، گفت: ایجاد مجموعه‌های جدید کارساز نیست و باید به جای این کار اقدام به نوسازی صنایع و امکانات موجود کنیم.
وی ادامه داد: یکی از موارد مهمی که در تولید باید به آن توجه کنیم، این است که یک نگاه ویژه به صنایع موجود داشته باشیم زیرا در بخش صنعت می‌توانیم با هزینه کم، شغل دانش‌بنیان ایجاد کنیم که برای این کار نیاز به نوسازی صنعت موجود داریم.

منطقی اظهار کرد: نوسازی صنعت نیز باید از دو منظر صورت گیرد یکی تولید محصولات به روز و دیگری توسعه فناوری های موجود.
رییس مرکز ملی فضایی ایران معتقد است با توجه به توانمندی هایی که در بخش مدیریت فناوری و مهندسی در کشور وجود دارد می توانیم به راحتی صنعت کشور را بهبود داده و نوسازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا شرکت‌هایی به عنوان شرکت‌های طراح محصول و مشاور وجود دارند که به صنایع مشاوره‌هایی در خصوص ارتقای محصولات تولیدی یا افزایش کیفیت آن ارائه می‌کنند که در ایران نیز باید چنین شرکت‌هایی ایجاد شود.

 منطقی در خصوص وظیفه دولت برای نوسازی صنعت گفت: دولت باید با ایجاد شرایط مناسب جهت آموزش فارغ‌التحصیلان، آنها را در زمینه کسب مهارت ها و تخصص های مورد نیاز خودکفا کرده و نیروهای متخصص را به شرکت‌های دانش بنیان تزریق کند.
 وی همچنین خاطرنشان کرد: به طور مثال در حوزه هوا و فضا 70 زیرمجموعه وجود دارد که عمده نیاز این زیرمجموعه ها خارج از کشور تامین می‌شود در حالیکه می‌توان با 50 شرکت دانش بنیان داخلی تمام نیازهای این بخش را تامین کرد.

به گفته منطقی، در حوزه پهپاد تجاری نیز به خودکفایی رسیدیم و تمامی اجزای پهپادهای تجاری با اتکا به نیروی داخلی و بومی تامین کرده و حتی به برخی کشورها نیز ارسال می‌کنیم.
وی تصریح کرد: ایجاد شبکه در صنعت در ایجاد اشتغال و تولید بسیار مهم است و معاونت علمی نیز در این راستا اقدامات زیادی انجام داده است اما نیاز است که وزارتخانه های نفت، صنعت و معدن و جهاد کشاورزی نیز به صورت جدی در این حوزه ورود کنند.

رییس مرکز ملی فضایی ایران با بیان اینکه ایجاد شبکه باعث تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر و دانش بنیان تولید می شود، گفت: با ایجاد این شبکه می توانیم به اشتغالزایی فارغ التحصیلان بیکار کشور نیز کمک کنیم.
منطقی ادامه داد: یکی از استراتژی‌هایی که باید در حوزه صنعت در کشور مدنظر قرار گیرد این است که مشخص کنیم در چه حوزه هایی باید تولیدات داشته باشم و در چه بخش هایی نه، زیرا ایران نمی تواند در تمام زمینه ها تبدیل به یک تولید کننده شود.
وی اظهار کرد: باید از فرصت های بین المللی برای تولید محصولات مدنظر استفاده کرده و از فرصت مناسبی که در دنیا برای جذب فناوری های پیشرفته ایجاد شد بهره ببریم.
به گفته منطقی، در اقتصاد دانش بنیان ابتدا باید اولویت ها مشخص شود و بعد با قوانین پیشرفته ای که داریم روی این اولویت ها سرمایه گذاری کنیم.
وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که مدیران کشور همه تولید محور هستند نه فناور محور و انسان مدار به همین دلیل بیشتر مدیران ما مدیران صنعتی و کارخانه دار محسوب می شوند؛ اما از این به بعد ما  به یک طیف مدیریت جدید نیاز داریم.
رییس مرکز ملی فضایی ایران بیان کرد: اگر تولید دانش بنیان را یک نیاز مردمی کرده و این موضوع را مطالبه عمومی کنیم، قطعا نتایج خوبی در اقتصاد و صنعت خواهیم داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا