عرضه ربات آتش‌نشان در دانشگاه آزاد تا سال آینده

 به گزارش ایسنا، دکتر حمید میرزاده امروز، 15 فروردین در مراسم افتتاح دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران با اشاره به ایجاد کنسرسیومی در دانشگاه آزاد در حوزه رباتیک افزود: به همت دکتر موسی‌خانی، رئیس دانشگاه آزاد قزوین کنسرسیومی متشکل از 22 واحد دانشگاه آزاد در حوزه رباتیک ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اعضای این کنسرسیوم مقامات خوبی در رقابت‌های 2016 آلمان کسب کرده‌اند، یادآور شد: علاوه بر آن محققان دانشگاه آزاد توانستند خودروی برقی تولید کنند که سال گذشته از سوی رئیس‌جمهور رونمایی شد.

به گفته وی، توسعه این خودرو می‌تواند در راستای رفع مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی هوای تهران موثر باشد.

میرزاده با تاکید بر اینکه افق‌های امیدبخشی پیش روی دانشگاه آزاد قرار دارد، یادآور شد: امیدواریم که تا سال آینده ربات آتش‌نشان را عرضه کنیم، ضمن آنکه درصدد هستیم تا مدیکال ربات‌ها را برای انجام اعمال جراحی کاربردی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه موضوع دانش‌بنیان در تاریخ معاصر قدمت بیش از 80 سال دارد، یادآور شد: مهمترین نمونه‌های آن ایجاد سیلیکون‌ولی در آمریکا در سال 1938 است که با فعالیت شرکت اچ‌پی آغاز شد.

میرزاده با تاکید بر اینکه پیشرفت کشورها مدیون فعالیت این شرکت دانش‌بنیان بوده است، اضافه کرد: بر این اساس در سنوات اخیر و تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه شرکت‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان شاهد توسعه این شرکت‌ها در کشور هستیم.

وی اقتصاد دانش‌بنیان را زیربنای اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و یادآور شد: بر این اساس خیزش و جنبش بزرگی در سراسر کشور برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد ایجاد شده است و بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی نیز گام‌هایی در این زمینه برداشته است.

وی اضافه کرد: این دانشگاه به این نتیجه رسیده است که در طرح آمایش 10 ساله خود که از سال 1394 آغاز شده و تا سال 1404 ادامه دارد، یکی از اولویت‌های خود را اقتصاد دانش‌بنیان و تبدیل علم به ثروت تعریف کرده است.

میرزاده با اشاره به اقدامات 400 واحد این دانشگاه در کشور و 12 واحد در خارج از کشور در زمینه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در این دانشگاه 13 مرکز رشد ایجاد شده که 1113 شرکت هسته و واحد فناور در آن مستقر هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تعداد محصولات تولیدشده از سوی این شرکت‌ها را 1109 محصول نام برد و یادآور شد: ما درصدد هستیم با افزایش استانداردهای محصولات دانش‌بنیان خود نه‌تنها اقدام به رفع نیازهای کشور کنیم، بلکه در حوزه صادرات نیز فعال شویم.

میرزاده، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و اجرای طرح «شفا» را از استراتژی‌های این دانشگاه در سال جاری نام برد و اضافه کرد: علاوه بر آن کمک خواهیم کرد تا با همکاری همه دستگاه‌های مربوط سطح استاندارد محصولات تولیدی محققان این کشور را قابل رقابت با نمونه‌های خارجی کنیم؛ چراکه این امر زمینه صادرات را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده به همه کسانی که به چشم تردید به این دانشگاه نگاه می‌کنند، اعلام می‌کنیم که به این دانشگاه ایمان آورند؛ چراکه 56 درصد تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه و 50 درصد فارغ‌التحصیلان کشور از دانشگاه آزاد هستند.

میرزاده با بیان اینکه 20 درصد تولید علم جهانی ایران از سوی دانشگاه آزاد است، گفت: بنا داریم که این سهم را تا پایان برنامه ششم توسعه به 40 درصد افزایش دهیم.

وی رتبه دانشگاه آزاد در آی‌اس‌آی را 155 ذکر کرد و افزود: قول می‌دهم که ظرف سه سال آینده این رتبه به کمتر از 100 ارتقاء یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا