تیم‌های رباتیک جهان در ربوکاپ آزاد ایران

در نشست خبری دوازدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران2017 که در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد دکتر مرتضی موسی خانی، رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران ضمن تاکید بر تمرکز بر حوزه های سایبرنتیک،دو شاخه هوش مصنوعی و رباتیک را از مولفه های اساسی نسل چهارم صنعت معرفی کرد و گفت : با وجود محدودیتهایی که در حوزه بین الملل برای ایران ایجاد می شود امسال شاهد استقبال چشمگیر تیم های خارجی برای حضور در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران هستیم به طوریکه ١٥٠ تیم از ١٤ کشور جهان عازم کشورمان شده اند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با بیان اینکه دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران از پانزدهم تا هجدهم فروردین ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران در چهار سالن برگزار می‌شود، اظهار داشت: ۲۸۲۰ نفر در این دوره شرکت دارند که از این تعداد ۱۳۲۰ نفر دانش‌آموز علاقه‌مند و فعال در حوزه رباتیک هستند.

به گفته وی، تعداد تیم‌های ثبت‌نام شده ۶۹۷ تیم بوده که از این تعداد پس از مرحله ارزیابی کیفی، ۳۶۸ تیم در سطوح دانشجویی و دانش آموزی شرکت می‌کنند.

وی آمریکا، آلمان، هند، ژاپن، چین، سنگاپور، کره جنوبی، هلند، پاکستان، مکزیک، انگلستان، ترکیه، پرو و ایران را به عنوان کشورهای شرکت کننده در رقابتهای امسال ربوکاپ آزاد یاد کرد. 

رئیس کمیته ملی ربوکاپ تعداد لیگ‌های بخش دانش‌آموزی این دوره از مسابقات ربوکاپ را 4  لیگ ذکر کرد و گفت: در این بخش تیم‌های دانش‌آموزی در لیگ‌های یک به یک، لیگ فوتبال دو به دو، پیشرفته و امداد مقدماتی، فضای مشترک با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به لیگ‌های بخش دانشجویی گفت: لیگ‌های ربات‌های انسان‌نما، ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک، ربات‌های فوتبالیست سایز متوسط، ربات صنعتی، ربات استاندارد پلتفرم، ربات پرنده، ربات زیردریایی، ربات خانگی، ربات مین‌یاب و ربات‌های امدادگر واقعی از لیگ‌های بخش دانشجویی این دوره از مسابقات محسوب می‌شوند.

موسی خانی افزود: در بخش شبیه سازی نیز تیم های شرکت کننده در چهار لیگ شبیه ساز امداد و نجات، فوتبال دو بعدی، فوتبال سه بعدی و رباتهای مجازی رقابت می کنند.

موسی‌خانی در ادامه اظهار داشت: دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران از فردا با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سفرای تیم‌های شرکت‌کننده افتتاح خواهد شد. همچنین امکان دارد رئیس‌جمهور در طی برگزاری مسابقات، بازدیدی از تیم‌های شرکت‌کننده داشته باشد.

اخذ سهمیه عضویت در بنیاد ملی نخبگان و راهیابی به مسابقات جهانی توسط برگزیدگان این دوره از مسابقات

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با بیان اینکه در این مسابقات از مسئولان واحدهای پژوهشی دعوت به عمل آمده است، گفت: به منظور افزایش همکاری‌ها میان محققان حوزه هوش مصنوعی با بخش صنعت، از مسئولان واحدهای صنعتی دعوت به عمل آمده است که تاکنون استقبال خوبی از سوی صاحبان صنعت از این مسابقات شده است.

همچنین موسی‌خانی با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقات ربوکاپ در کشور افزود: با برگزاری این مسابقات ما می‌توانیم سهمیه برای حضور تیم‌ها در رقابت‌های جهانی کسب کنیم.

وی اضافه کرد: برگزیدگان این رقابت‌ها می‌توانند در مسابقات جهانی ربوکاپ که در مردادماه در ژاپن برگزار می‌شود، حضور یابند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ همچنین با تاکید بر اینکه در سال 2018 ایران میزبان مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه خواهد بود، یادآور شد: در سال جاری این رقابت‌ها در کشور تایلند برگزار می‌شود و در سال 2018 نیز ایران میزبان این مسابقات خواهد بود.

وی با اشاره به نتایج این مسابقات تصریح کرد: تاکنون ربات‌هایی همچون ربات‌های زیردریایی، ربات‌هایی برای معلولان، ربات‌های پرنده، ربات‌های جابجایی کالا و … در کشور توسط محققانمان به تولید رسیده است. یکی از محصولات کاربردی که با استفاده از هوش مصنوعی به تولید رسیده و در مهندسی پزشکی کاربرد فراوانی دارد، دست مصنوعی است؛ قرار است این دستاورد به تولید انبوه برسد.

موسی‌خانی با تاکید بر اینکه محصولاتی در حوزه پزشکی مانند دست مصنوعی به تولید این محققان رسیده است، ادامه داد: علاوه بر آن محققان این حوزه موفق به تولید بازوی رباتیک با کاربری صنعتی شده‌اند.

وی با بیان اینکه «فرودگاه پیام» ظرفیت بالایی برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، اظهار داشت: این فرودگاه می‌تواند در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد، زیرا ظرفیت کارآفرینی بالایی دارد؛ ما می‌توانیم با تعریف یک «شهر مکاترونیک» و «ITCT»، شرکت‌هایی را برای فعالیت در حوزه تولید نرم‌افزار و سخت‌افزارها ایجاد کنیم.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران افزود: این شرکت‌ها می‌توانند به جای نفت، نرم‌افزار و سخت‌افزار صادر کنند.

به گفته موسی‌خانی، با برگزاری مسابقات ربوکاپ و ترویج دانش رباتیک، می‌توانیم از ظرفیت بزرگ کشور که می‌تواند نقطه استراتژیکی در این حوزه باشد، استفاده کنیم.

وی همچنین از امضای تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت بهره برداری از زمین های اطراف فرودگاه پیام خبر داد.

برگزاری سمپوزیوم رباتیک

رئیس دانشگاه آزاد قزوین از برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی ربوکاپ و هوش مصنوعی خبر داد و گفت: این سمپوزیوم در روز یکشنبه هفته آینده در دانشگاه آزاد قزوین برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای این سمپوزیوم96 مقاله ارسال شد که پس از داوری 48 مقاله عرضه می‌شود.

به گفته وی، در این سمپوزیوم آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی عرضه می‌شود.

دوازدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران2017 سه شنبه 15 فروردین  راس ساعت 9 صبح در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، سالن های 8 و 9 با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دکتر میرزاده ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و مسوولان کشوری آغاز خواهد شد.

لازم به توضیح است قطع روبان با حضور دکتر ستاری ، معاون علمی ریاست جمهور- دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی – دکتر اسفهبدی، معاون وزیرصنایع، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی تهران و سفرای کشورهای خارجی مورخ 15/1/96 در محل دائمی نمایشگاه خای بین المللی تهران  صورت می گیرد..

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا