دانشجویان ایرانی و ترامپ

پیش از این هم در هنگام تصویب قانون نخست دولت ترامپ، در مطلبی در باره ضربه ترامپ به علم نوشتیم که البته تنها یکی از رویکرد‌های ضد علمی او است. حالا اما دانشگاه‌های آمریکا نگران از دست دادن دانشجویان خوبی هستند که ممکن است تحت تاثیر این فرمان قرار بگیرند و از قضا بیشترشان ایرانی‌اند. هر چند قانون مهاجرتی جدید هم توسط قاضی معلق شده است، اما این واقعیت را نمی‌شود پنهان کرد که این قانون حداقل به صورت نانوشته در حال اعمال است. حتی در مواردی در سال جدید دانشجویان ایرانی به دلایل واهی مثل عدم اعلام تغییر آدرس بازداشت شده‌اند. بنابراین اوضاع و شرایط دیگربرای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در آمریکا مهیا نیست و این نگرانی دانشگاه‌های این کشور را برانگیخته است.

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایسنا؛ صدها دانشجوی ایرانی که در دانشگاه‌های آمریکا پذیرفته شده‌اند ممکن است پاییز سال آینده نتوانند ادامه تحصیل دهند و این موضوع اساتید آمریکایی را نگران کرده است. آسوشیتدپرس در این باره در گزارشی نوشته است؛شاید مهمترین قشری که از فرمان‌های مهاجرتی دونالد ترامپ متضرر شده‌اند دانشگاهیان هستند.

 

در حال حاضر دانشگاه‌های آمریکایی در مجموع 500 نامه قبولی پذیرش برای دانشجویان تبعه شش کشور مسلمان که ترامپ فرمان ممنوعیت ورود آنها را ابلاغ کرده، ارسال کرده‌اند که ایران بیشترین سهم را در بین این کشورها دارد. دانشجویان ایرانی توانمندی فراوانی در رشته‌های مهندسی و علوم رایانه دارند و شهرت آنها در این رشته‌ها در جهان زبانزد است.

 

با وجود لغو فرمان مهاجرتی ترامپ از طرف دادگاه‌های فدرال آمریکا، همچنان دانشجویان تصویر واضح و روشنی برای آینده تحصیل خود در این کشور ندارند. ابلاغ فرمان‌های اجرایی جدید از سوی ترامپ یا حکم دادگاه‌های دیگر ممکن است محدودیت‌های ورود را مجددا برقرار کند.

 

کاظم کازرونیان رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه کانکتیکات گفت: عدم دسترسی به این استعدادها برای دانشگاه‌های آمریکایی یک خسارت بزرگ است. وی افزود: این که دانشگاه‌های مهندسی و فنی در سراسر آمریکا این نوابغ را از دست بدهند غیرقابل تصور است. در سال گذشته 12 هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا تحصیل کرده‌اند که بیش از نیمی از آنها فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی و علوم رایانه بوده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا