نقش شبکه های اجتماعی در افزایش افسردگی

یک پژوهش جدید نشان داده است که چگونه نسبت و مقدار زمان صرف شده در شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک بر سلامت روان موثر است .

اگرچه شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک ابزاری موثر برای ارتباطات افراد با دوستان قدیمی و جدید خود به حساب می آیند ، اما برخی از کاربران ممکن است در طول صرف زمان خود در این شبکه ها ، به طور ناگزیر به مقایسه زندگی خود و آن چه در اطراف آن ها می گذرد با زندگی ، فعالیت ها و دستاورد های دوستان خود بپردازند .

بر اساس گزارش مای – لی استیرز (Mai-Ly Steers) از دانشگاه هوستون (University of Houston) ایالات متحده امریکا ، این نوع مقایسه اجتماعی با توجه به زمان صرف شده در شبکه های اجتماعی ممکن است با نشانه های افسردگی ارتباط داشته باشد .

لی استیرز در این رابطه می گوید : هر چه فرآیندهای مقایسه اجتماعی در دراز مدت در زمینه های سنتی مورد بررسی قرار گرفته شده است ، مطبوعات تنها زمینه مقایسه اجتماعی در تنظیمات شبکه های اجتماعی آنلاین قرار می گیرند .

استیرز در رابطه با این مساله دو پژوهش را انجام داده و دریافته است که کاربران شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک هنگام مقایسه خود با دیگران احساس افسردگی می کنند . در واقع این مساله به این معنا نیست که فیسبوک یا هر شبکه اجتماعی دیگر باعث افسردگی شده و یا عامل افسردگی به حساب می آید . در حقیقت احساس افسردگی در اثر استفاده زیاد از این شبکه ها و مقایسه خود با دیگران به وجود می آید .

او در ادامه اظهار داشت که اغلب شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک اطلاعاتی از دوستان در اختیار ما قرار می دهند که باعث می شود بیشتر در حالت عادی و در اجتماع ، عمل مقایسه را انجام دهیم . مردم واقعا نمی توانند ضربه های وارده از این مقایسه را کنترل کنند چرا که هر گز نمی دانند واقعیت زندگی دوستانشان چگونه است.

لی استیرز در حالی که به شبکه فیسبوک اشاره می کند ، اعلام کرد : بسیاری از افراد در فیسبوک تمایل به اشتراک گذاری و ارسال موارد خوب و خوش آیند از زندگی خود هستند در حالی که همه افراد نکات منفی و بد نیز در زندگی خود دارند که البته کسی به ان ها اشاره نمی کند.

اگر مردم با همین شرایط خود را با دیگر دوستانشان مقایسه کنند و احساس کنند که زندگی اشان بهتر از آنچه واقعا است بوده ، در مقابل دوستانشان احساس بدتری از زندگی خود خواهند داشت.

قابل توجه است که پژوهش های پیشین نیز نشان می دهد که عمل مقایسه اجتماعی خود با دیگران اثرات مخرب طولانی مدت بر احساسات خواهد داشت .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله اجتماعی و روان شناسی بالینی (Social and Clinical Psychology) به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا