حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فضایی

به گزارش ایسنا، محمدهمایون صدر درباره فعالیت بخش خصوصی در  زمینه فناوری فضایی و توانمندی این شرکت‌ها اظهار کرد: بخش خصوصی در حال حاضر در قالب تعداد کمی از شرکت‌های دانش‌بنیان، با حمایت جدی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در حال فعالیت در حوزه فضایی هستند که اگر توانمندی تولید یک محصول کاربردی را داشته باشند، از آنها حمایت می‌کنیم.

صدر با بیان این‌که بخش خصوصی ما بیشتر کار بازرگانی انجام می‌دهند، تاکید کرد: به لحاظ اینکه کار در این بخش ساده‌تر است و سرعت برگشت سرمایه‌گذاری زودتر انجام می‌شود، به همین دلیل بیشتر در این حوزه فعال هستند. 

وی با بیان این‌که جامعه تخصصی فناوری فضایی از جمله دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در 2 بخش دفاعی و غیر دفاعی و به صورت روشن و شفاف در حال فعالیت هستند، افزود: در زمینه پروژه‌های ساخت ماهواره که در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌شود، در حال حاضر از تمام توانمندی‌ها در این حوزه استفاده می‌شود.

انتقال دانش فنی در حوزه فضایی به صورت مستمر

 وی در ادامه اظهار کرد: اگر بگوییم که این تبادلات در راستای تولید یک محصول فضایی به صورت قرارداد همکاری باشد به این صورت نبوده؛ ولی انتقال دانش فنی به صورت مستمر جریان داشته است و در سطح دانشگاهی این تفکر که با انتقال دانش سرمایه شرکت دانش‌بنیان از دست می‌رود، وجود ندارد.

معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران به فاصله بین دانش و تکنولوژی اشاره کرد و گفت: زمانی که دانش به تکنولوژی تبدیل می‌شود، انحصارگرایی آغاز می‌شود و هیچ شرکتی حاضر نیست تکنولوژی کاربردی کردن دانش را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار دهد، بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان نقش تبدیل دانش به تکنولوژی را در کشور دارند.

 حضور 320 شرکت در بخش هوا و فضا

وی تاکید کرد: در حوزه فضایی اتحادیه هوا و فضا داریم که حدود 320 شرکت عضو آن است که بیشترین آنها شرکت‌های بازرگانی این حوزه هستند که آمادگی دارند در بخش فضایی هم همکاری داشته باشند؛ البته در بحث تولید تکنولوژی باید بررسی شود که چه تعداد از این شرکت‌ها دارای این امکان هستند.

انجمن هوا و فضا مسؤولیت شناسایی نخبگان را بر عهده دارد

صدر همچنین درباره شیوه شناسایی و همکاری با نخبگان این حوزه با اشاره به اینکه انجمن هوا و فضا مسؤولیت شناسایی نخبگان این حوزه را بر عهده گرفته است، گفت: این انجمن متشکل از مجموعه اعضای هیات علمی تمام دانشگاه‌های مرتبط با حوزه هوا و فضا است؛ کنفرانس سالانه‌ای دارد که تولیدات علمی هوا و فضا در آن ارائه می‌شود و هر ساله از دو نفر از دست‌اندرکاران صنعت هوا و فضا که در این بخش از صنعت و بخش دانشگاهی خدماتی برای کشور داشته باشند، تقدیر می‌شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی همچنین درباره پرتاب ماهواره‌ها با بیان اینکه بحث مربوط به پرتابگر، به خارج از سازمان واگذار شده است، خاطرنشان کرد: مجموعه دفاعی کشور، این وظیفه را برعهده دارد و نهادهایی که متولی این کار در کشور هستند، همکاری مستمر و خوبی با سازمان فضایی دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا