از حیات دیجیتالی خود محافظت کنیم

لغت backup به معنای پشتیبانی و حمایت است؛ در حوزه فناوری اطلاعات این واژه به معنای فرآیند کپی کردن و ذخیره سازی داده ها با هدف بازیابی آنها درصورت از دست رفتن نسخه اصلی است.

بک آپ، پیشگیری قبل از بروز فاجعه

سال 2011 و طرح یک سوال نسبتا ساده، اما مهم درخصوص نحوه بک آپ گرفتن و روش های بازیابی اطلاعات، جرقه ای برای شکل گیری یک جنبش جهانی شد.

سیل عظیم پاسخ ها به این سوال و اهمیت حفاظت از داده ها در شرایطی که فناوری اطلاعات به سرعت درحال پیشرفت هستند، در نهایت منجر به نامگذاری 31 مارس به نام روز جهانی بک آپ (world backup day) شد؛ حرکت و جنبشی جهانی که پس از گذشت 6 سال، شکل جدی تری به خود گرفته است.

هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی درخصوص خطرات به سرقت رفتن اطلاعات و آموزش صحیح به افراد درخصوص نحوه کپی کردن، ذخیره سازی و حفاظت از داده ها اعم از اطلاعات شخصی، تجاری و مالی است.

چرا باید از فایل های خود کپی تهیه کنیم؟

بک آپ، کپی دوم از تمامی فایل های مهم در رایانه، لپ تاپ، تبلت، تلفن همراه هوشمند یا دوربین از جمله عکس ها، ویدئوها، فایل های متنی، اسناد، ایمیل ها و ذخیره سازی در یک فضای امن و مطمئن است؛ با این حال، 30 درصد مردم جهان هرگز اقدام به بک آپ گرفتن از اطلاعات شخصی خود نمی کنند.

گم کردن دستگاه ها، حذف ناخواسته اطلاعات، ویروسی شدن یا سرقت اطلاعات توسط هکرها، اصلی ترین علل از دست دادن داده ها محسوب می شوند. نتایج بررسی ها نشان می دهند:

  • 66 درصد مردم، از دست دادن فایل ها بر روی رایانه شخصی را تجربه کرده اند
  • در هر دقیقه 113 تلفن همراه به سرقت رفته یا گم می شوند
  • ماهانه از هر 10 رایانه، یک رایانه آلوده به ویروس می شود (که باعث از دست رفتن اطلاعات شده یا زمینه را برای سرقت داده ها توسط هکرها را فراهم می کند)

کپی کردن و ذخیره سازی داده ها

بازیابی در زمان از دست رفتن نسخه اصلی ناشی از حذف یا سرقت داده ها و بازیابی اطلاعات در تاریخ تعیین شده توسط کاربر، دو هدف اصلی بک آپ گرفتن هستند.

امکان بک آپ گرفتن از اطلاعات رایانه، تبلت یا موبایل بر روی خود دستگاه وجود دارد؛ در شرایط حذف ناخواسته اطلاعات، می توان به نسخه ذخیره شده دسترسی پیدا کرد.

اما برای حفاظت کامل از داده ها در شرایط سرقت، ویروسی شدن یا بروز حوادث (آتش سوزی، سیل، زلزله)، می توان از این دو روش استفاده کرد: نخست، اطلاعات پس از کپی شدن بر روی فلش درایو یا هارد اکسترنال (خارجی) ذخیره سازی می شوند؛ دوم: اطلاعات کپی شده به صورت آنلاین در فضاهایی مانند OneDrive، Dropbox، Google Drive یا Amazon Cloud Drive ذخیره می شوند.

یک بازنده بزرگ نباشیم

  • دست کم سالی یکبار، اطلاعات رایانه شخصی، تبلت، تلفن همراه هوشمند یا دوربین عکاسی خود را کپی و ذخیره سازی کنید.
  • از کپی کردن و ذخیره سازی اطلاعات مهم به بهانه استفاده از آنتی ویروس و ایمن بودن دستگاه خود، غافل نشوید.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: acronis / daysoftheyear / worldbackupday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا